Фестиваль авіації у Харкові: аероклуби сподіваються відродити галузь [ Редагувати ]

Подивитися на літаки й взятися за штурвал самому - можна було цими вихідними під Харковом. На аеродромі Коротич - відбувся фестиваль авіації. На гостей чекали виставка військової й цивільної авіатехніки. Кращі пілоти країни показували фігури вищого пілотажу. Маленькі літаки брали на борт повітряних туристів.
"- Це - схема польоту, спортсмени називають її мавпою. Тут той пілотаж, який я буду виконувати".
Пілот-інструктор Олексій Агієвич показує кабіну свого літака Су-31. Лагідно називає його "сучок".
"Оскільки виробництво закінчено, зараз не ведеться, то комплектуючі - це проблема для нас. Щось зі старих запасів, щось доводиться в одиничних екземплярах виробляти, ось таким чином виходимо з положення", - розповідає Олексій Агієвич, льотчик-інструктор.
А ці кольорові літаки прибули з Києва. Вони - і для розважальних польотів, і для патрулювання, і для навчання пілотів. Тисяча таких машин розлетілися по всьому світу. Комплектують їх - із запчастин, які купують повсюди. Гвинти - київські, склотканина - харківська. А от щодо російського ринку - переорієнтувалися вже давно.
"Метал авіаційний ми спочатку брали російський, але дуже давно - років 10 тому. Просто вони стали дуже погано працювати. І з точки зору часу виконання замовлення, і з точки зору якості. Двигуни "Ротакс" - австрійські. І авіоніку використовуємо різну - в основному, американську", - розповідає Юрій Яковлєв, головний конструктор підприємства "Аеропракт".
Цей маленький гвинтокрил з Полтавського КБ - неначе танцює у небі. Легкий в управлінні, працює на звичайному автомобільному бензині. Практично всі деталі - українські.
"На цьому вертольоті всі вітчизняні запчастини, крім двигуна. Двигун "Субару" - японський", - розповідає Віктор Томілін, пілот-інструктор Харківського аероклубу.
А от у великого місцевого авіабудівника - Харківского авіазаводу - нині не найкращі часи. На авіафесті - представили свою останню розробку 2012-го.
"ХАЗ-30 - одномоторний надлегкий літак. Його називали "великою надією малої авіації". Та відколи призупинив свою роботу харківський авіазавод, декілька таких недороблених літаків так і лишилися в ангарах.
Два роки підприємство - у простої. Три мільярди заборгованості перед державою й власними працівниками. Такі борги - не надто приваблюють інвесторів.
"У нас залишились тільки дві компанії, які хотіли. І сусід наш, і компанія із Запоріжжя. Бо ніхто не хоче платити, нікому це не цікаво. Всі хочуть взяти якийсь цех. Сьогодні залишився "Aero-Pioneer Group", - говорить Олександр Кривокінь, гендиректор ХДАВП.
Утім, у аероклубі сподіваються - держава зможе реанімувати Харківський авіазавод. Бо великі літаки, такі як Ан-140 та Ан-70, - які тут збирають, - затребувані на світовому ринку.