Освітня реформа: чому від батьків "вимагають" кошти на освіту [ Редагувати ]
Лілія Гриневич, міністр освіти і науки України в ефірі "Подробиці тижня" розповіла, про те, як в уряді оцінюють перші результати освітньої реформи.
- Як вам перші тижні шкільної реформи? Які результати вже видно?
- Дуже напружено і нервово. Це надзвичайно прикро і боляче, коли ми даємо мільярд гривень на місця засновникам (органам місцевого самоврядування), а вони, отримавши гроші, не можуть ними розпорядитися. І тому, ми бачимо дуже різну картинку: перед 1 вересня було використано тільки 44% цієї субвенції. Зараз, за нашими даними, використано вже майже 54%. Але це означає, що ще майже половина коштів просто лежить і чекає, коли їх використають. Таке враження, що так довго не фінансувалася школа, що всі вже звикли, що все повинно робитись за гроші батьків.
Я закликаю батьків! Ви не повинні платити за парти, підручники. Все це буде у школі, гроші на це є. І дуже часто це залежить від управлінської спроможності. В одних місцях це вже є, а в інших немає. Чому? Заблоковані тендери, недобросовісна конкуренція, або неправильно виписали тендерні умови.
- Можливо причина ще в тому, що гроші зайшли, а нові схеми ще не придумали. Як, наприклад, відкати отримати? Можливо настав час підключати правоохоронців?
- Якщо це так, то, звичайно, мають займатися правоохоронні органи. Буде проведено величезний аудит кожного органу місцевого самоврядування, чому там залишилися невикористаними кошти. Бо виходить так. Ми дали новий зміст - нову українську школу. Ми перевчили сорок тисяч вчителів. Нові методи навчання подобаються дітям і дають результати. А вчителі не отримали обладнання, з яким можна нормально вчитися.
- Багато вчителів, особливо старшого віку, не готові сприймати нововведення. Наприклад, в тій же молодшій школі - це і послаблення в програмі, і велика ступінь свободи для дітей. Ось таке неприйняття нового може закінчиться і саботажем. Як з цим бути?
- Ми готові. Завжди є ті, хто опирається. Більш за все, маючи великий досвід, його можна застосовувати. Це не перечить. Приведу приклад. Ми зараз ввели свідоцтво досягнень, щоб батькам, за підсумками навчання в школі, показати, як просунулась їх дитина за семестр. Там, окрім показників "вміє лічити в межах 100" або "вміє писати диктант" є такі, як "вміє вирішувати конфлікти", "вміє працювати в команді". Від цього успішне майбутнє цієї дитини так само залежить, як і від знань з математики. До цього часу в нашій школі цього не вчили. А для цього потрібні нові методи навчання. А вчителі, які опираються - ідуть в розріз з вимогами часу.
- Зараз Кабмін працює над проектом бюджету на наступний рік. Чого ви чекаєте від цього документа? І чого чекати вчителям, викладачам?
- Перш за все, ми впродовж цих 2 років піднімали зарплати. Перший рік на 50%, в цьому, орієнтовно, ще на 20%. Для підвищення потрібен державний бюджет, який може це покрити. А в нас наступний рік буде знаменний тим, що в нас величезні виплати по боргу України, які створив не цей уряд. Ми маємо віддавати борги, які робили інші уряди. Тому, ми маємо чітко розуміти, що нам зараз по кишені. Очевидно, що підвищення заробітних плат для всіх бюджетників буде, як планове, яке відповідає щоквартальному підвищенню, але особливих, додаткових, великих підвищень в цей напружений бюджетний рік неможливо буде зробити. Але планове підвищення відбудеться.
Раніше Ліля Гриневич розповіла, що в Україні зривають друк підручників для першокласників.