В Україні можуть з'явитися платні дороги [ Редагувати ]
В Україні можуть з'явитися платні дороги! Принаймні вже офіційно визначили три напрямки, куди невдовзі не доїдеш з комфортом безкоштовно. Якою ж буде ціна? І коли у нас побудують автобани, як у Європі? Розбиралася Олена Зоріна.
Наче готові декорації до фільму жахів. Дороги, про які складають анекдоти. І якими подекуди можна проїхати хіба на тракторі.
"Где дорога? Ха-ха. Дорога есть, конечно, но очень плохая", - говорить Святослав Васильєв, далекобійник із Болгарії.
Далекобійник Святослав їде з Болгарії до Білорусі. Каже: українські дороги - це справжнє випробування.
"Диски упали. Есть ребята, которые там бак у них упал", - говорить Святослав Васильєв, далекобійник із Болгарії.
Інша річ, каже, - європейські автобани.
"По Европе дорога хорошая и конечно платная. И зимой чистится эта дорога", - говорить Святослав Васильєв, далекобійник із Болгарії.
Їхати з вітерцем. Без світлофорів, населених пунктів і, головне - без ям. Як у Європі...
"Я без запаски туда еду, я знаю что колеса у меня будут в порядке. А здесь я еду 20 км в час чтоб не дай Бог не наколоть колесо", - розповідає Сергій, водій.
Рожева мрія Сергія і решти українських водіїв, можливо, за 5 або 7 років стане реальністю. Ділянки і кошторис уже визначені.
Швидше за все, розпочнуть із магістралі на Польщу. Абсолютно нова траса Львів-Краковець завдовжки 64 кілометри. Ціна питання 450 мільйонів євро.
Ще один автобан вестиме зі столиці до Білої Церкви. Його довжина 60 кілометрів. А вартість трохи менша 300 мільйонів євро.
"Это обязательно новая дорога. Инвестор управляет этой дорогой на протяжении 20-25 лет, взымает плату за проезд по этой дороге. А по прошествии этого срока передает эту дорогу государству", - говорить Олександр Кава, радник голови Державного агентства автомобільних доріг України.
Вже існуюча траса на Одесу, обіцяють в Укравтодорі, стане альтернативною. Та ремонтувати її через платну дорогу не перестануть.
Юрій за кермом уже 40 років. Каже - і вона б згодилася б за платну. Та не вся.
"До Білої Церкви вона хороша, а далі Жажков і від Жажкова до Умані, ооооо, там вже є проблеми. Там вже такими коржами відлітає", - говорить Юрій Тарасюк, водій.
Платити за дорогу водій - згоден. Та не щодня.
"До ста гривнів я думаю мабуть що так. У вийняткових випадках... - На свята? - То коли треба терміново", - говорить Юрій Тарасюк, водій.
Перша платна дорога з Києва до Бiлої Церкви починатиметься, найімовірніше ось тут, бiля Столичного шосе. Траса матиме 3, а бiля Києва і 4 смуги у кожен бiк, а ще дозволить скоротити вiдстань на кiлька десяткiв кiлометрiв. Та наразі тут жодної будiвельної технiки. Проект поки iснує лише на паперi.
Попереду розробка документації, угода з інвестором і, власне, будівництво. І саме тут - можуть виникнути проблеми.
"Возможный маршрут этих автобанов платных уже давным-давно всем известен, поэтому все повыкупали себе участки и сидят ждут, когда им заплатят очень большие деньги", - говорить В'ячеслав Коновалов, експерт громадської кампанії "Європатруль".
Та головне питання - скільки коштуватиме проїзд? Розцінки визначатиме інвестор. І ось орієнтовна вартість.
"Если мы посмотрим на европейский опыт, то для легковых автомобилей усредненный показатель где-то в районе 7-8-9 евроцентов за км, в принципе такая стоимость более или менее приемлема для Украины, для легкового автомобиля", - говорить Олександр Кава, радник голови Державного агентства автомобільних доріг України.
А це мінімум два гривні за кілометр. Або ж 120 гривень за весь шлях.
"За проезд и за оплату будет сумма таки приличная. Но даже этой суммы будет недостаточно, по моим оценкам, чтобы окупить этот проект даже за 25 за 30 лет", - говорить Андрій Мартенс, експерт з питань дорожньої галузі.
Хоча за ті ж самі гроші можна, приміром, проїхатися трасою Глівіце-вроцлав. Але там відстань більша - 160 кілометрів.
У середньому кожен кілометр платної дороги в Польщі коштує 76 українських копійок. Трохи більше 92 копійки, в Іспанії. Майже вдвічі дорожче в Італії - гривня 53. А найдорожчі автобани у Франції. Тут кілометр обійдеться у двы гривні. В інших європейських країнах водіям пропонують сплатити за користування одразу всіма дорогами придбати віньєтку. Це дозвіл на поїздки у чітко визначений термін. 10 днів, приміром, на дорогах Австрії коштуватимуть 250 гривень, у Чехії 400, ще дорожче в Словенії - 450.
А от у Німеччині автобани взагалі - безкоштовні. І при цьому якість геть не українська, каже колишня жителька Чернівців Алла.
"Вони краще. Одне що деколи нервує, із-за того создаються пробки. Бо вони постійно їх ремонтують", - говорить Алла Морошан, автолюбитель.
В Україну вона їздить раз на рік. І згадує ці автоподорожі - як страшний сон.
"Коли підёїжджаєш до Хмельницька, там є міст. Таке відчуття було, що колеса залишаться не тільки на мості, але й попадуть прямо в річку", - говорить Алла Морошан, автолюбитель.
Як у селах, так і в містах Німеччини, дороги однаково хороші. Будують так, щоб на 20-30 років вистачило. За ремонт - відповідає держава. Ям, як у нас, тут немає.
"Всі німці платять налог на машину, щоб за дорогою доглядали", - говорить Алла Морошан, автолюбитель.
За своє гібридне авто Алла щороку відраховує 35 євро. Ще 350 - додає чоловік, бо в нього дизельний мікроавтобус. Крім того, як і в Україні, на дороги йде відрахування з палива. А ще - є спеціальний дорожній збір для вантажівок. Скільки вони проїхали, визначає спеціальна електронно-супутникова система стеження. І, виходячи з кілометражу - нараховується оплата. Утім, частину автобанів німці все ж хочуть зробити платними. Зокрема, для іноземців.
"С Тернополя во Львов можно ехать по европейской дороге, из Хмельницкого в Винницу можно ехать по европейской дороге, из Луцка во Львов - тоже. Да, плохие дороги найти можно, но и хороших тоже больше становится", - говорить Олександр Кава, радник голови Державного агентства автомобільних доріг України.
Це майбутня альтернативна дорога на Польщу через Краковець, якщо нову прокладуть.
"Не встигаєш виїхати на добру дорогу, як починаються ями".
Жителі сіл біля траси тільки й чекають на будівництво автобану. Бо кажуть, ця траса настільки популярна, що навіть спати не можуть.
"Тріскають стіни,трасуться будинки спати не дають. Їде фура,трасеться хата то дуже добре що буде дорога обіздна тільки би швидше зробили", - говорить Євдокія Биік, жителька села Наконечне.
Головне питання - пропускні пункти. Будувати швидкісну трасу і вистоювати по кілька годин на кордоні немає сенсу. Поки тривають перемовини. Далекобійники тільки й того чекають. Бо розібратися в системі платних доріг - просто.
"Через комп'ютер там у них поповнюєш ось, туда і звідти десь 150 злотих. Десь біля 600 км туда і назад до границі", - говорить Валерій Руник, водій вантажівки.
"По Польше, тут 2 платежки по 30 злотых, мы платим за Краковом там еще перед Вроцлавом и так то: "щелк"-"щелк" и все", - говорить Анатолій Кикоть, водій вантажівки.
А за мріями про автобани в Україні, каже Юрій, водії поки ледве встигають нові ями об'їжджати...
"Он бачите, отак всі петляють. От такий гребінь, все, це вже катастрофа. Я б хотів би, щоб мені за таку дорогу платили".