Віртуальна боротьба за реальну владу: як інтернет-реклама впливає на вподобання виборців [ Редагувати ]
Повертаємося до теми виборів в Україні. Цікаво, що зараз у нас на очах може змінитись не тільки влада, а й сам спосіб боротьби за владу. Технології виборів тепер інші. Виявилось, що кандидатам не обов'язково навіть з'являтися перед людьми та відповідати на запитання журналістів.
Про віртуальну боротьбу за реальну владу - Наталія Шумакова.
"Дивись - лайкай - голосуй", - просто й доступно. Віртуальне полювання на реальні голоси - у Facebook та Instagram.
"Ілюзія близькості. Коли він показує своє особисте життя і людям здається - це ж оцей хлопець із сусідньої вулиці", - говорить Оксана Романюк, виконавчий директор Інституту масової інформації.
А соцмережі стали надпотужним інструментом для виборчої агітації.
"YouTube не блокує їх. Facebook не блокує їх. Фактично, залишаючи самим штабам вирішувати - до якої межі вони можуть дійти", - говорить Ярослав Ведмідь, діджитал-стратег.
Ми розповімо, як інтернет-технології стають драбиною до президентського крісла у всьому світі.
Є речі, без яких зараз складно уявити життя. Інтернет, месенджери, соцмережі. Лише Facebook щомісяця користуються 2 з половиною мільярди людей.
Але контент, який нам показує Facebook, залежить від ключових слів у постах, лайків і поширень. Мережа висвітлює те, що нам має сподобатися за алгоритмом. Хочете більше новин про мистецтво? Будь ласка. Але соцмережа постійно збирає і зберігає інформацію.
Про вас!
І про мільйони інших людей. Цим користуються команди політиків.
"В соцмережах дуже виросла аудиторія в порівнянні з минулими виборами. Facebook - близько 14 мільйонів, Instagram, яка бумить в смартфонах - близько 9-11 місячна аудиторія. Жоден канал не може дати вам доступ до 25-30 мільйонної аудиторії українців. А YouTube - може!", - зазначає Ярослав Ведмідь, діджитал-стратег.
Ярослав Ведмідь - діджитал-стратег. Разом аналізуємо сторінки лідерів президентських перегонів. Чинний глава держави Петро Порошенко і Володимир Зеленський у соцмережах - давно. В обох - мільйони підписників. У Порошенка найбільша аудиторія у Facebook, доволі потужний Twitter. І головні ставки - на традиційні меседжі.
"Їхня стратегія, - як мені здається, - була побудована на тому, щоб стукати з раціональними аргументами і, відповідно, певною мірою - ми бачимо спробу розвести кампанію між "хайповим" зовнішнім - яскравою пропозицією оновлення - і між лінією осмисленості і змісту", - зазначив Ярослав Ведмідь, діджитал-стратег.
Головна аудиторія Володимира Зеленського - все-таки не Facebook, а молодіжний Instagram.
"Його простір - це Instagram. Це інша публіка, з іншим mind-set. Зеленський має 3,6 мільйона в Instagram і він росте. На початку зими він мав 2 мільйони", - зазначив Ярослав Ведмідь, діджитал-стратег.
Навіть тролінг проти себе - із відповідним хештегом команда Зеленського використала собі на користь.
"Ким я тільки не був за останній тиждень. Я і "нога Кремля", і "волохаті руки Америки", і "зуби Євросоюзу", - це все дуже не цікаво, сумно, неорганічно, і, головне, без почуття гумору. Тому ми оголошуємо конкурс на найкращий фейк на Зеленського!", - заявив Володимир Зеленський, кандидат у президенти України.
Мільйонний Instagram разом із телевізійною присутністю створили потужний агітаційний мікс. Найпопулярніше відео Зеленського - новорічне - транслював телеканал. Але поширювали - через інтернет! І навіть запустили чат-рулетку - прямі інтерв'ю з кандидатом через мережу.
Цим прийомом скористався і Барак Обама ще в далекому 2008 році. Ті вибори американського президента увійшли в історію як "фейсбучні". Тоді вперше кандидати пішли у віртуальний народ. І саме завдяки інтернет-інструменту демократ Обама переміг республіканця Маккейна. А його президентська кампанія змінила виборчі тренди.
"Америка - єдина в сіті наддержава з надбюджетами. В них інтернет-комунікації працюють в жорсткій спайці з соціологією і з маркетологією. Американці - вони не женуться за кількістю прихильників, а таргетують рекламу, щоб донести меседж до конкретної аудиторії", - зазначив Василь Самохвалов, PR - стратег, Reputation Management Agency.
"Це вперше, коли інтернет зібрав мікро-донейшинсами (пожертвуваннями) визначальну суму для кандидата - близько 570 млн доларів було зібрано", - наголосив Ярослав Ведмідь, діджитал-стратег.
І не тільки внески - штаб Обами зібрав ще й базу даних про 250 мільйонів американців! Більшість із яких - молодь. І саме підтримкою "покоління Facebook" і заручився Обама. За нього проголосувало близько 70% серед американців до 25 років.
Така сама ставка й у Володимира Зеленського.
"Вони добре відпрацювали молодь, молоді було на цих виборах - на 800 тисяч більше ніж на попередніх і на бідь яких інших", - говорить Ярослав Ведмідь, діджитал-стратег.
З 1 лютого Facebook обмежив політичну рекламу на час українських виборів.
"Facebook взагалі закрив всю рекламу платну, яка транслювалася і замовлялася з території іноземних держав. Також Facebook у березні почав публікувати вартість всієї реклами політичної, яка транслюється", - зазначив Ігор Фещенко, аналітик Громадського руху "ЧЕСНО".
Та піарники політиків навчилися оминати ці правила. Через сотні фейкових сторінок поливали опонентів брудом. А через соцмережі - швидко поширювали потрібні меседжі.
"Зі сторінки Цинічний Бандера заплатив за контент і за рекламу. Цинічний Бандера. Немає такої інституції, немає такої особи. Є дуже багато сторінок - із рекламою. Зазвичай, це реклама проти якогось кандидата. Цієї реклами дуже багато, але ми не можемо зрозуміти, хто за неї платив", - наголосив Ігор Фещенко, аналітик Громадського руху "ЧЕСНО".
Чи впливає інтернет-реклама на рішення - кого саме обрати? Медіа-експерти певні, що так.
Оксана Романюк, виконавчий директор Інституту масової інформації.
"Соцмережі - вони абсолютно неформатні. Вони підсилюють не меседж, а емоцію. Що навколо цього меседжа. Чим більше ти попадаєш в емоцію, тим більше ти успішніший в соцмережах. І, з одного боку, це - тренд часу. Ми розуміємо, що світом керують емоції, популізм.