Брудні технології "чорного піару" у Харківській області: хто організовує передвиборчі маніпуляції? [ Редагувати ]
На боротьбу з опонентами кандидати не шкодують ані коштів, ані зусиль політтехнологів. Інколи проти "прохідного"об'єднуються одразу два опоненти. Більшість політологів та аналітиків уже вважають, що ця кампанія може стати найбруднішою. Як працюють такі технології - розкажуть мої колеги на прикладі одного з округів Харківщини.
Місто Балаклія Харківської області. 178-й виборчий округ. Мешканці цієї багатоповерхівки зранку побачили, що їхній під'їзд геть заліплений плакатами з обличчям кандидата-самовисуванця.
"У нас, начиная здесь все возле подвала было залеплено, там, где вход, также вход в подъезд у нас был полностью вся дверь была залеплена, вот здесь отдирали жильцы нашего дома, также с этой стороны, которая не отдирается, потому что вместе со шпаклевкой придется отклеить", - говорить Вадим, житель Балаклії.
Камери відеоспостереження зафіксували тих, хто розклеював. Заліпили все, що можна. І на клей грошей не пошкодували, взяли дуже якісний, що не віддирається. У людей, які змушені були відчищати стіни своїх під'їздів, залишилося негативне ставлення до людини на плакаті.
"Конечно начали все психовать, о том что наш подъезд, где мы живем, не важно, о ком все это написано, что это все было обклеено. Что пришлось потом всем это заниматься бессмысленной работой, которая даже не отдирается, потому что со шпаклевкой вместе отдерется", - говорить Вадим, житель Балаклії.
У сусідньому дворі бабусі читають газети. Їх рознесли по скриньках, повикладали на підвіконня, розкидали по підлозі. Люди старшого віку звикли вірити друкованому слову. А тут кольорова, якісна поліграфія, і суцільний негатив.
"И вдруг отакая газета. Даже я насколько знаю, и то я, я вообще не могла, в замешательстве была, понимаете или нет. И при том зачем отэта грязь", - говорить Надія Антонівна, жителька Балаклії.
"Получается, газета-то официальная это ж как бы пресса, это ж не листовка, которая была наклеена на 14 или где-то у нас. Это ж вроде бы печатная, официальная. Как-то люди начали заду… а что ж это такое. Разве может такое быть. Сидит бабушка там и говорит: честно говорит: я вже нічого не розумію. У мене вже отака голова від усього", - говорить Надія, жителька Балаклії.
На листівках - не зазначено жодних вихідних даних. Зате купа прямих звинувачень - у "модних" гріхах: крадіжках та корупції. Саме вони обурюють виборців. Поліція навіть затримала розповсюджувача чорного піару, втім, обмежилися адмінпротоколом.
"З початку виборчої кампанії працівники Балаклійського відділу поліції зареєстрували 13 заяв та повідомлень, пов'язаних з порушеннями виборчого законодавства. У більшості випадків звернення громадян стосувались проведення незаконної агітації. Усього зареєстровано 11 таких фактів. Балаклійська поліція також зафіксувала 2 повідомлення, пов'язаних із можливим підкупом виборців. Складено 6 адміністративних протоколів, більшість яких за розповсюдження друкованих матеріалів передвиборної агітації без передбаченої законодавством інформації", - говорить Вікторія Люта, прес-офіцер Балаклійського відділу поліції.
І така ситуація не лише в Балаклії. Не менш агресивна агітація ведеться і в Первомайському, Барвіненковому, Близнюках, або інші населені пункти області. А в соцмережах - працюють так звані боти. Блогер Олександр Сергієнко помітив, як на території цього ж округу діє ціла ботоферма, яка розміщує пости чи коментарі із негативом на кандидата-самовисуванця.
"Найняли групу людей, які створили ряд акаунтів, на даний момент, це близько 40-ка акаунтів всього, і вони всі разом там Барвенково, це Балаклєя, там Первомайський, вони створюють, кожного дня це йде постійно потік бруду, негативу, якихось таких коментарів, все йде в одному стилі, з метою там очернить одного з кандидатів. Сорок акаунтів достатньо, щоб створити фон певний інформаційний", - говорить Олександр Сергієнко, блогер.
Усе це спеціально розроблені методи маніпуляції свідомістю виборців, пояснює експерт із політичних комунікацій. Наприклад, як у Балаклії, Первомайському, Барвіненковому і Близнюках розклеюють плакати, де безпартійного кандидата нібито підтримує непопулярна в окрузі політична сила.
"Нами було виявлено листівки від Європейської солідарності, які містили реквізити даної партії, і замовником була "Європейська солідарність". Проте, перевіривши дані, ми встановили, що це не є дійсністю, вони не проплачені з виборчого фонду кандидата", - говорить Ігор Харченко, правозахисник.
Пізніше люди розберуться, що це брехня, проте у свідомості багатьох залишиться негативна асоціація.
"Основным приемом, который использовали в первой волне, является минусовка. Технология минусования таким образом, что и спорить с ложью, и не спорить одновременно опасно. Это усиливается плакатами о якобы поддержке кандидата со стороны непопулярной в регионе политической силы бывшего президента. Эту же риторику позже подхватили в штабе другого кандидата. В своей предвыборной газете они применили прием демонизации. Создавая пару черное-белое, добрый-злой. Где этот оппонент весь в белом. По моим оценкам, на 4 волны "чернухи" было использовано 400 тыс листовок общей стоимостью около 2 млн грн", - говорить Дмитро Прокудін експерт з політичних комунікацій.
Такі величезн і кошти витратили на плакати, ще не менші на ботоферми. Та чи спрацювали ці чорні технології - побачимо 21 липня.