Курс гривні побив психологічний рекорд: коли чекати зниження цін? [ Редагувати ]
Майже 24. Гривня й далі зміцнюється та б'є власні рекорди. В обмінниках лише за день вона здорожчала щодо долара на 15 копійок. Попри тривалу ревальвацію - очікувати зниження цін у магазинах та на заправках не варто. Чому? Розбирався Даніїл Снісар.
Гривня дорожчає - бензин не дешевшає. Попри стрімке зміцнення національної валюти на фінансовому ринку вже кілька місяців поспіль - цінники на вітчизняних АЗС залишаються незмінними. Так, наприклад, вартість найпопулярнішої марки бензину А-95 коливається від 26,5 гривень у дрібних мережах до майже 32 гривень за літр на топових АЗС країни.
Ціна імпортного пального складається з акцизу, який сплачується в євро, початкової вартості сировини, транспортування тощо. І більшість витрат трейдери зазнають в іноземній валюті. Тож питання кінцевої вартості товару для споживача, з огляду на міцну гривню, - закономірне. Та експерти в один голос стверджують - табло на АЗС завмерли тільки завдяки ревальвації. Інакше - ціни й далі повзли б угору. І для цього є чимало підстав.
"За последние пару недель, цены на нефть выросли на 15 процентов. Если гривна даже за все последнее время укрепилась на 10, то тут есть 15, только в другую сторону", - заявив Сергій Фурса, інвестиційний банкір.
"Ввели загороджувальні мита за логістичною ознакою. За мої 30 років роботи в ринку - це вперше не тільки в Україні, а й в світі. Тобто, залізницею з ворожої країни ми можемо поставляти, безмитно, крім акцизу, а по трубі - ні. Це абсурд якійсь. І це призвело до того, що за ці всі "художні витвори" сплатить все-таки кінцевий споживач, ми з вами, - коли приїдемо на заправку", - наголосив Леонід Косянчук, президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів.
Коливання світових цін на нафту, нові мита - лише верхівка айсбергу, кажуть експерти. Найбільші проблеми чекають на трейдерів уже в Україні. Так, у Миколаївському порту нерозмитненим стоїть танкер із 20 тисячами тонн паливно-мастильних матеріалів. Українські митники начебто виявили невідповідність вантажу європейським стандартам. Завтра в чергу на розмитнення стануть ще два танкери. Доба перебування в порту, з огляду на ціну вантажу, коштуватиме власнику десятки тисяч доларів. Які зрештою доведеться закласти в кінцеву вартість пального для споживачів.
"Крім того, що "трубу перекрили", так, простіше кажучи, - у нас є ще проблеми по "Укрзалізниці", яка три вагони від Коростеня до Києва може везти 2, а то й 3 тижні. Митниця не справляється, залізниця не може вивезти. Білоруси теж обмежили постачання вагонними партіями. Чому? Бо нема повернення вагонів, бо вони десь стоять по тупіках. 130-150 тисяч тонн нафтопродуктів, поки не відомо, де взяти. Порти не можуть, залізниця не може, трубу закрили", - зазначив Леонід Косянчук, президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів.
Ціна бензину та дизпалива зростатиме, кажуть експерти. Уже в жовтні ці види пального можуть додати 60 копійок. Не тішать фахівці й прогнозами щодо цін на побутову техніку, імпортні товари та харчі.
"Я бы не ожидал глобального снижения цен. Инфляция продолжится. И на самом деле, для экономики очень не характерно, когда цены падают. И это, кстати, очень плохо для экономики. Для экономики очень важно, чтобы цены росли. Но не сильно. Мы сейчас приближаемся к такому этапу, когда цены будут постепенно расти, но не критично. Но, что, собственно говоря, тянет цены вверх - это опережающий рост доходов населения. Реальные зарплаты растут очень сильными темпами уже 3 года подряд", - підкреслив Сергій Фурса, інвестиційний банкір.
Що ж до курсу гривні, то аналітики обережні в довготермінових прогнозах. Однак не виключають, що до кінця цього тижня долар в обмінниках коштуватиме менш ніж 24 гривні.