Дороги смерті: хто винен у масових аваріях в Україні? [ Редагувати ]
Чергова страшна аварія напередодні ввечері у Київській області. Авто на великій швидкості просто влетіло в зупинку громадського транспорту. Одна людина загинула, ще двоє постраждали. За кермом - полісмен, ключова обставина - алкоголь.
І це вже типова новина останніх тижнів, в Україні рекорд з дорожніх трагедій. Чому державу накрила хвиля смертельних ДТП і хто має навести лад на автошляхах? Розбиралася Наталія Шумакова.
Два дні. Дві аварії. 18 обірваних життів. І десятки - покалічених.
"Ми сьогодні створили спеціальну групу, яка буде розслідувати ті аварії, які трапилися, в яких загинуло багато людей для того, щоб зрозуміти їх причини. Щоб зрозуміти як так сталося? Чому система не спрацювала? Чому, яких помилок припустилася держава, що такі випадки взагалі стали можливі?" - говорить Олексій Гончарук, прем'єр-міністр України.
На українських дорогах людей гине більше, ніж на фронті. Щодня 10 душ. Заговорити про це можновладців у високих кабінетах змусили нещодавні масштабні аварії.
21-го вересня Марк їхав до Одеси на репетицію свого музичного гурту. Ввечері юнак хотів провести майстер-клас із гри на гітарі для дітей. Та маршрутку, в якій їхав хлопець, розтрощила вантажівка. Марку - було 17.
Це ексклюзивні кадри тієї страшної аварії поблизу Одеси досі неопубліковані. На них добре видно, як ваговоз виїжджає на зустрічну смугу і врізається в "Мерседес-спринтер".
На місце ДТП одразу з'їжджаються люди. Шукають рідних...
У тій злощасній маршрутці було 11 пасажирів. На місці загинули дев'ятеро. Решта у тяжкому стані потрапили в реанімацію.
А це ймовірний винуватець трагедії водій вантажівки. Дає свідчення в суді. Свою провину - заперечує. Як сталося зіткнення пояснити не може:
"Я спускаюсь, смотрю на машину, дистанция чтоб была - притормаживаю и удар".
Водій та його адвокат нарікають на погану дорогу. Чи справді це стало причиною аварії поблизу Одеси, чи порушення правил шофером встановить слідство. Та все-таки шляхи - одна з безперечних причин високої аварійності в Україні. До речі, і в місці, де сталася ця моторошна аварія, бездоріжжя. Водії змушені маневрувати між ямами.
"Таких аварій багато і в принципі в ментальності українців перестане бути те, що можна порушувати правила дорожнього руху, можна виїжлджати на зустрічну смугу, можна роботи обгони в тих місцях де це заборонено", - говорить Світлана Шаталова, виконувач обов'язків голови Одеської облдержадміністрації.
Низька культура водіння й тотальне порушення правил та ще й на поганих дорогах виходить смертельний віраж. І статистика, яка шокує: лише за останній рік 15 тисяч ДТП. І тисячі загиблих щороку. Більше, ніж на фронті.
"На сьогодні близько 40% всіх ДТП і смертей в ДТП - через перевищення дорожньої швидкості руху", - говорить Богдан Глядик, автоюрист.
А все тому, що всі обмеження швидкості в Україні існують хіба на знаках. Трукамів камер, які фіксують перевищення швидкості, на дорогах вкрай мало. На багатомільйонну країну їх аж... сто. Обіцяної фотофіксації взагалі нема. Навіть підвищення штрафів за порушення - не зменшили кількості аварій. Бо відсутність контролю породжує безкарність.
А це кадри з Житомирщини, з траси Київ-Чоп. 22 вересня наступного дня після Одеської трагедії. У пасажирський автобус врізався бензовоз.
В автобусі з відпочинку в Карпатах поверталися працівники трамвайно-тролейбусного управління з Житомира. Водій зупинив бус на узбіччі:
"Частина пасажирів у цей момент вийшли з салону, частина - залишалася у салоні автобуса. У цей момент водій вантажівки не впорався з керуванням і врізався в автобус", - говорить Алла Ващенко, речниця ГУНП у Житомирській області.
Дев'ятеро загиблих. Десятки травмованих. Рятувальники піднімали автобус краном, аби дістати тіла. У містечку Новоград-Волинський тієї ночі на роботу вийшли Всі лікарі, щоб приймати постраждалих... Водій потрощеного автобуса каже: загиблих могло бути й більше. Адже величезний бензовоз - був некерованим.
"Він заснув і в'їхав все, шо тут розказувати, Так казали? Ну а як, єслі автобус стояв на обочині, а оказався через п'ять метрів в кюветі. То певно скорость. А фури нема там вообще машини не осталось".
Чи насправді водій бензовоза заснув за кермом встановлюють слідчі. Чоловік вижив, хоч і зазнав травм. Його, як і одеського шофера, взяли під варту.
Ці дві аварії свідчать про ще одну величезну причину аварій відсутність чітких правил та елементарної відповідальності в роботі далекобійників. Водії вантажівок працюють по 14 і більше годин на добу інколи з власної волі, щоб більше заробити. Інколи на вимогу роботодавця. Така ж ситуація і з водіями маршруток.
"Водіям маршруток виставляють якісь плани. Водії їздять не дивлячись на правила ДР, тобто, стиль їхньої їзди. Режими роботи - більше 12 годин водій перебуває за кермом. Це все впливає на аварійність", - говорить Богдан Глядик, автоюрист.
Втомлені водії за кермом розбитих, іржавих бусів. Це українська реальність. Бо за Технічним станом пасажирського транспорту теж не стежать. Більшість перевізників взагалі працюють на ринку нелегально. Без ліцензій і жодної відповідальності.
"Має бути систематичний котроль і відчуття, у цих же водіїв, невідворотності покарання за порушення", - говорить Олеся Холопік, координатор кампанії "За безпечні дороги".