В Ірані продовжується розслідування загибелі українського Boeing 737 [ Редагувати ]
В Ірані продовжується розслідування загибелі українського Боїнга. Його збито ракетами іранської системи протиповітряної оборони. Уже цієї неділі в Україну мають повернути тіла загиблих наших громадян - одинадцятьох членів екіпажу та бортпровідників.
Дуже важливо, щоб ця катастрофа не закінчилася просто політичним визнанням Іраном своєї провини. Той, хто віддав наказ на активізацію ракетної системи та вогонь по літаку, повинен відповісти перед судом.
Однак, чи є шанс, що винних справді покарають? Та коли родичі загиблих отримають компенсації? І в якому розмірі? Спробуємо з'ясувати сьогодні ці питання. А почнемо з сюжету Олексія Пшемиського про те, які конкретно факти вдалося встановити експертам на місці катастрофи.
Обгоріла трава та уламки. Усе, що лишилося на місці падіння українського літака під Тегераном.
Наші експерти ретельно оглядають і фотографують кожну деталь. Ось такі дірки на майже вцілілому хвості можуть відтворити картину того, що сталося. А саме - якою ракетою і як збито "Боїнг".
Із місця катастрофи вивозять уламки двигунів. Деякі частини майже цілі. Тим часом місцеві жителі емоційно розповідають, як падав літак.
Частину уламків українські фахівці доправили в Київ. І вже вдома керівник групи експертів розповідає, як на місці падіння "Боїнга" вони вели свою боротьбу за правду.
"На місці падання літака побачили купу незрозумілого народу іранців, які збирали рештки, речі, уламки, хто здавав на металобрухт хто собі на память забирав. Коли ми все розклали, побачили що нижня частина літака взагалі відсутня, также як відсутня кабіна", - говорить Олександр Рувін, директор Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Лише згодом іранці погодилися повернути частину уламків, каже Олександр. Це сталося 10 січня. Тоді ж і спливла правда.
"В них ми побачили наслідки уражаючих елементів якогось іншого фактора, вже потім нами були виявлені місця де попадали вражаючі елементи якоїсь із ракети або вибухового пристрою представники іранської влади побачили, приїхало багато машин вони подивилися попросили накрити плівкою, не знімати на мобільні і сказали: завтра будемо розбиратись, а зранку нас не пускали, пустили тільки по 11 годині , їх вже не було на місіці і було заявлено що літак збила ракета компексу ТОР М1 іранських ВПС", - говорить Олександр Рувін, директор Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Два дні тому невідомі виклали в Твіттері й ось ці кадри. Їх автентичність уже підтвердили американські журналісти. В український літак влучають дві ракети.
За даними сайту Флайтрейдар, "Боїнг" вилетів з аеропорту Тегерана звичним курсом. Маячок, який показує, що це дружній літак, працював справно. За три хвилини зв'язок обірвався. Після влучення першої ракети. Потім у борт влучає друга. Загоряється паливо. Борт стрімко прямує до землі, і падає біля селища Хадж Абад.
"Вполне возможно, что они потеряли связь в первую очередь поэтому нет переговоров диспетчера и нет сигналов сос, может они его и подавали, но ничего уже не дошло", - говорить Олег Жданов, військовий експерт.
Ці кадри зняла камера спостереження в селищі Бідканех біля іранської військової бази. Офіційний Тегеран визнав: літак збито помилково. Начебто, прийняли його за ракету. Але українські експерти цьому не вірять.
"Перепутать самолет и ракету это нереально по всем параметрам. Это нереально. Тем более, что захватить ее как цель для комплекса ТОР можно только при условии отключения системы пароль, если она выключена то он просто видит обьект ксати точно так же сбивали М17 - они на буке выключили пароль, навели на цель, захватили, нажали на кнопку пуск", - говорить Олег Жданов, військовий експерт.
Усі ці кроки могли бути лише заплановані, та аж ніяк не помилкові - переконаний офіцер. Утім, у версію про "Тор" експерт не вірить. Каже, тоді б після першого ж влучення літак просто б розвалився в небі.
"Я не видел ни одного куска обшивки, на котором бы было просто сито, просто решето которое сделали убойные элементы. То что показывают 5-10 отверстий различной формы, это могло быть от удара. Взрывались топливные баки что угодно но такого что мы видели на МХ17 мы здесь не наблюдаем. Это могли быть переносные ПЗРК типа стрела или стингер, они менее мощные, они не приводят к мгновенному и большому разрушению. При этом это достаточно любимый автомобиль ближнего востока пикап, достаточно приехать на пикапе с плеча выстрелить по самолету - они до 5 тысяч метров дальность пуска, выстрелить пикап ухела, прямо можно было из под забро этой базы это сделать", - говорить Олег Жданов, військовий експерт.
У версію про помилку не вірить і політолог Андрій Бузаров. Він сам міг бути у збитому літаку. Планував летіти рейсом Тегеран-Київ 8 січня. Та вирішив зекономити і купив дешевший квиток на день пізніше.
"8 был дороже, а 250-270 долларов из-за того что это был стыковочный рейс", - говорить Андрій Бузаров, фахівець із питань Близького Сходу.
Того дня він разом із сотнями експертів з усього світу був на конференції в Тегерані. Каже, його колеги відлітали всю ніч проти 8 січня. Аеропорт працюв спокійно. До того ж, у момент вибуху в небі навколо Ірану були щонайменше ще три літаки - вантажний "Боїнг" катарських авіаліній і два невеликі борти місцевих авіакомпаній.
"Самолеты до этого взлетали и никто их не воспринимал как угрозу, а именно укрианский самолет, где летела большая часть иранцев, этнических иранцев - это очень важный момент - и его целенаправленно сбили из всех десятков самолетов, если это случайность тогда почему? ", - говорить Андрій Бузаров, фахівець із питань Близького Сходу.
Загиблих іранців, які летіли цим рейсом, оплакують родичі. Тим часом Київ досі чекає на тіла українців. І доки експерти працюють над встановленням причин трагедії - завдання дипломатів і юристів - домогтися від Тегерана компенсацій. Виплатити по 200 тисяч гривень сім'ям уже пообіцяв офіційний Київ. За словами ж експерта Андрія Козлова, пасажирів у разі катастроф захищає Монреальска конвенція.
"Это примерно 160 тысяч евро по нынешнему курсу - это то ниже чего никак не может быть, но дефакто там речь идет о безвиновной ответствености, а тут мы имеем пока что дело как минимум с грубой неосторожностью пока недоказано никакого умысла", - говорить Андрій Козлов, експерт із міжнародного авіаційного права.
Це гроші пасажирам має виплатити сама авіакомпанія, а потім вимагати цю суму від Ірану. Що ж буде далі - поки що питання відкрите. За словами юриста Романа Марченка, який захищав родичів загиблих у катастрофі російського Ту над Чорним морем 2001, головне, чи погодиться Іран добровільно виплатити компенсації. Якщо так - гроші родичі зможуть отримати найближчим часом. Інакше - мова йтиме про багаторічні судові процеси.
"В 2001 Украина выплачивала по 200 тысяч долларов семье каждого погибшего, по инциденту 1988 года со сбитым эирбасом ирангских авиалиний. США выплатили по 300 тысяч долларов на трудоспосбного гражданина и по 150 тысяч долларов на детей, думаю некие такие оринтиры и должны быть,которые Украина может требовать по факту этой катастрофы", - говорить Роман Марченко, юрист, адвокат.
Чим закінчиться ця трагічна історія, головним чином залежатиме від висновків експертів. Україна і досі не отримала доступу до записів "чорних скриньок" збитого літака. Тим часом в Ірані вже заарештували військових, які начебто запустили ракети. Не виключено, що їм загрожуватиме смертна кара. Та головне питання - хто, чому і навіщо наказав натиснути на кнопку пуск. І які події на Близькому Сході запустить трагедія українського "Боїнга".