Обшуки в "Укрзалізниці": що відомо про затримання через схеми з квитками [ Редагувати ]
Обшуки в "Укрзалізниці". Напередодні Національна поліція провела спецоперацію на низці об'єктів Київського відділення державної компанії. За повідомленням НПУ, виявили злочинне угруповання. Воно вимагало з українців гроші за можливість дістатися країн Європи. Як працювала схема - знає Євген Лесной.
Обшуки та навіть затримання на "Укрзалізниці". Обмаль інформації в новинних агенціях. Ближче до вечора середи перші офіційні повідомлення від Нацполіції України: в "Укрзалізниці" викрили злочинне угруповання.
Альона Лютницька, речниця Департаменту стратегічних розслідувань НПУ:
Оперативники Департаменту стратегічних розслідувань провели спецоперацію з затриманням учасників злочинної організації службовців підрозділу "Укрзалізниці", причетних до масштабної схеми поборів на потягах міжнародного сполучення.
Експерти висловлювали різні версії щодо події.
Олег Васильєв, транспортний оглядач, автор блогу "Залізні магістралі":
Фігурує інформація не лише про те, що там квитки продавались якимись там шляхами, а мова йде про те, що працівників залізниці, мається на увазі провідники, певні керівні особи, які працювали в вагонних депо, брали гроші за те, щоб вони могли вийти, наприклад, на роботу в якийсь конкретний рейс або на якийсь конкретний маршрут.
Про те, що на "Укрзалізниці" є проблеми, у суспільстві знали давно. І головна - тотальний дефіцит квитків на певні напрямки. Потяг "Київ-Варшава" в народі прозвали "фантомом".
Як купити білети на потяг, про який ходять легенди, а саме потяг "Варшава-Київ". Перший варіант купити на сайті "Укрзалізниці" за 20 днів о 8 ранку.
Українці діляться в тік-тоці лайфгаками.
Попри навіть такі поради, придбати квитки на певні напрямки міжнародного сполучення було надскладним завданням. Щоправда, допомогу пропонували перекупники. Ось одне відео з соцмереж.
Є номер телефону і пропозиція звернутися, якщо потрібно у WhatsApp На прохання посприяти щодо квитка на потяг до Варшави відповідь дуже обережна.
Не можу допомогти. Зараз перевірки.
Аргумент відмови: звернувся не через знайомих.
Не можу. Я вас не знаю. Ви ніколи не зверталися.
Варто зауважити: законтактував саме в день спецоперації Нацполіції, коли відбуваються труси та затримання. Сам факт продажу проїзних документів співрозмовниця не заперечувала.
Сергій Вовк, директор "Центру транспортних стратегій":
Це той сегмент, де надзвичайно затребувані перевезення, ба більше, тут затребувані перевезення для більш преміального класу споживачів. І, звичайно, оскільки є дефіцит, є і спроби на цьому дефіциті нажитися.
Попри створення низки запобіжників, серед яких - купівля лише онлайн, обов'язкова дія-підпис, розв'язати проблему з відсутністю квитків не вдавалося. Ділки у відповідь налагодили програми-боти та різні сучасні месенджери.
Сергій Вовк, директор "Центру транспортних стратегій":
Це вирішення проблем на рівні самої системи, оскільки ми чудово розуміємо, що навіть саме програмне забезпечення, яке було, воно дозволяло, скажімо так, наживатись.
Дефіцит на потяги, здебільшого ті, що прямують на закордонні напрямки, з'явився на початку війни.
Цивільна авіація в Україні припинила роботу. А саме авіапольоти були найзатребуванішими у подорожах між Україною та Європою. Одним з популярних, зокрема, курортних напрямків під час війни залишилися Карпати. І весь цей тягар ліг на "Укрзалізницю".
Дехто з фахівців вважає: однією з причин тотальної нестачі квитків на поїзди далекого прямування є відсутність конкуренції в залізничному сполученні України. Отже, на проблемах, що з'явилися під час війни, почали заробляти нечисті на руку працівники "Укрзалізниці".
Сергій Вовк, директор "Центру транспортних стратегій":
Коли є дефіцит, звичайно, будуть зловживання. А ці зловживання, вони дійсно багатоетапні, ну, власне, доказом цьому є і саме той факт, що правоохоронці шукають не тільки на низовому рівні, а й на рівні, скажімо так, не топменеджменту, але керівників середньої й вищої ланки "Укрзалізниці".
Саме таку, за словами представників Нацполіції України, й виявили правоохоронці. Працювали орієнтовно за двома схемами.
Провідники продавали пасажирам квитки, яких немає у вільному продажу. Їхня вартість - від трьохсот до п'ятисот євро. У вагоні завжди було близько шести таких місць. За другим варіантом, проїзні документи викуповували заздалегідь і напередодні відправлення продавали їх пасажирам удвічі або й втричі дорожче за офіційну ціну.
Альона Лютницька, речниця Департаменту стратегічних розслідувань НПУ:
Дані пасажирів в цих квитках звичайно не відповідає даним проїзного документа. Про квитанції мова не йшла взагалі. З кожного рейсу керівник потягу повинен був завезти до каси від двох тисяч гривень з маршруту по Україні та з 2 до 5 тисяч євро з найпопулярніших закордонних сполучень.
За даними поліції, очолив усе керівник профспілок "Укрзалізниці" Іван Супруненко. З кожного потяга "нагору" передавалися побори.
Альона Лютницька, речниця Департаменту стратегічних розслідувань НПУ:
Ще за часи своєї каденції він підібрав команду поміж керівництва та посадовців, що очолювади раніше станцію "Київ-Пасажирський". З кожного рейсу керівник потягу повинен був занести в касу від 2 тис. гривень з маршруту по Україні та від двох до 5 тис. євро з найпопулярніших закордонних сполучень.
Окрема тема зловживань - продаж робочих місць на певні напрямки. Тут платили за можливість працювати на вигідному сполученні. Віддавали за таке місце близько 5 тисяч доларів.
Олег Васильєв, транспортний оглядач, автор блогу "Залізні магістралі":
І ця схема працювала по вагонному депо, і зрозуміло, що люди, які хотіли поїхати в якийсь закордонний рейс чи в якийсь інший з певних причин, вони, мабуть, ці гроші давали. Я так розумію, що тут питання полягає в цьому.
Альона Лютницька, речниця Департаменту стратегічних розслідувань НПУ:
Щоб це працювало, голова профспілки особисто погоджував кандидатури начальників потягів та провідників і пояснював правила гри.
Після гучних обшуків на київському напрямку "Укрзалізниці" оголошено 10 підозр працівникам цієї компанії. Чи вплине це на покращення з наявністю квитків, покаже час.