ГТС до ЄС: Україна підписала стратегічно важливу декларацію [ Редагувати ]
Головна подія тижня для українців відбулася у Брюсселі. Там була підписана спільна декларація між Україною та ЄС щодо модернізації національної газотранспортної системи на європейські гроші.
Для євроспоживачів блакитного палива оновлення української труби стало питанням "номер один", після останніх "газових війн" - за минулі два роки у європейців двічі виникали серйозні проблеми із надходженням газу. І зараз ключове питання, яке хочуть вирішити країни-споживачі, - це можливість рахувати газ, який надходить з Росії. Адже на кордоні із нею в України немає відповідних вимірювальних станцій, і саме ЦЕ дозволяло Москві звинувачувати Київ у крадіжках палива, а потім - перекривати газ європейцям.
Впровадження "брюссельської декларації" в життя дозволить у майбутньому пересунути "енергетичний кордон" Європи на схід України. Тобто це, по-суті, енергетична інтеграція України до ЄС, що може бути - в разі вдалої реалізації проекту - гарною передумовою до політичної інтеграції.
Ну і звичайно, для українців є і грошовий зиск - а саме, можливість більше заробляти на транзиті, якщо обсяги прокачування будуть збільшені, що також стане можливим у разі модернізації ГТС. Якщо б ще і ціна транзиту була європейською... Та нині про це говорити зарано, бо Україна постачає газ в межах 10-річного контракту з Росією. Зараз ціна складає 1,7 долара за тисячу кубометрів на кожні сто кілометрів.
Тож Україна стає головним кандидатом на роль європейського газотранспортного монополіста - її пріоритет для ЄС закріплено в документі. Підкреслимо, це ще не контракт, а лише спільна декларація. Як вона народжувалась і яку реакцію викликала - у матеріалі Геннадія Вівденка:
Віктор Ющенко, президент України:
- З Богом !
Український президент згадав вищі сили перед підписанням. Подія може стати найвизначнішою міжнародною угодою у вітчизняній історії. Віктор Ющенко навіть позичає свою авторучку Юлії Тимошенко для підписів на спільній заяві.
Так Україна отримує шанс стати газотранспортнім монополістом.
Угоду готували три роки, проте підписали блискавично. Ані Київ, ані Брюссель не приховують: причина поспішної домовленості - нещодавній газовий конфлікт та збої у газовому транзиті до ЄС.
Віктор Ющенко, президент України:
- Нам невигідні жодні непорозуміння навколо транзиту енергоносіїв. Це використовується проти України, проти всієї європейської спільноти. Нам треба робити серйозні уроки з тих подій, які передували нашій конференції, в тому числі і на початку цього року.
Жозе Мануель Баррозу, президент Єврокомісії:
- Це знаковий день для України та її газотранспортної системи. Впевнений, ми будемо разом будувати європейське майбутнє. Ми повинні говорити, наскільки важливо забезпечити безперебійне постачання газу. Українська газотранспортна система тут грає найважливішу роль. Нам важливо, щоб вона працювала успішно.
Відремонтувати 37 тисяч кілометрів української труби - це майже довжина екватору - справа недешева. Суть модернізації - зробити все за європейськими нормами, рахувати кожен кубометр газу у трубі, чого в Україні категорично не роблять. Окрім цього, підписана декларація передбачає збільшити потужність української ГТС на 25%.
Поглянемо на карту поставок газу до ЄС: співдружність отримує газ з регіонів Північного моря та Північної Африки. Разом з тим, левова частка йде з Росії. Третина газу, який споживає Євросоюз, надходить саме через Україну.
Юлія Тимошенко, прем'єр-міністр України:
- Заява дає чіткий сигнал всім потенційним інвесторам, що цей процес підтримується Європою, підтримується Україною, і, переконана, також підтримується Російською Федерацією.
Як з'ясувалося, Російською Федерацією заява категорично не підтримується. Спалахнув головний європейський скандал тижня: російська делегація демонстративно покинула зустріч у Брюсселі. "Неугодоспроможність" - так згодом назвав офіційний представник МЗС Росії поведінку України та ЄС. "Те, що сталося у Брюсселі, на форумі, ми розглядаємо як недружній крок щодо Росії як з боку Євросоюзу, так і з боку України", - відзначив він.
Прості підрахунки свідчать: якщо поставити газові лічильники на кордоні з Росією, то європейські споживачі вперше зможуть там же і купувати паливо, а за його транзит вже домовлятимуться з Україною. Тоді Київ зможе отримати значно більші кошти за перекачку газу, ніж сьогодні пропонує Москва.
Окрім цього, розширення української труби робить непотрібними російські проекти в обхід України - Північний та Південний потоки - бо вони майже удесятеро дорожчі. А в ці підводні газогони Москвою вже вкладені чималі кошти.
Один зі співавторів брюссельської декларації - Богдан Соколовський, уповноважений президента України з питань енергобезпеки - дає зрозуміти: це бізнес, нічого особистого.
Богдан Соколовський, уповноважений президента України з питань енергобезпеки:
- Європейська сторона пропонує нам більш вигідні варіанти для українського народу, держави. Наше право вибору: вибирати те, що вигідніше Україні. Тут будь-які емоційні заяви - некоректні.
80% газоперекачувальних станцій української ГТС морально застаріли, ефективність турбін в українських компресорних - удвічі нижча порівняно з сучасними, каже Олександр Тодійчук. Він - колишній координатор меморандуму "Україна-ЄС" у сфері енергетики.
Олександр Тодійчук, колишній координатор меморандуму "Україна-ЄС" у сфері енергетики:
- Уряди завжди мали легкий доступ до казни НАК "Нафтогазу". Це причина, за якою "Укртрансгаз" недофінансовувався по програмах відновлення надійності газотранспортної системи і по її модернізації. Модернізація дасть можливість менше споживати технологічного газу. Тут можна зекономити до двох мільярдів кубів на рік.
Але декларація - ще не контракт. Захід, бувало, не раз забував виконувати свої фінансові обіцянки. Микола Азаров, представник парламентської опозиції на українсько-російському форумі в Москві, категоричний. Каже, що цим наміром вже зіпсували відносини з "білокам'яною", а взамін ще нічого конкретного від Брюсселя не отримали.
Микола Азаров, міністр фінансів "тіньового уряду":
- Прежде всего? возникает вопрос: а готов ли поставщик увеличивать поставки в два раза? Прокурекали, а что дальше делать? Досадили, а дальше что делать? Идти с поклонной головой, получать по зубам, иметь еще худшие условия, чем есть, и потом выдавать за свою победу. как умеют делать?
У місті Боярка під Києвом тим часом причаївся мало кому відомий перший взірець роботи під гаслом "ЄС для ГТС". Метрологічна станція з устаткуванням чи не найпотужнішим у Східній Європі - дарунок Єврокомісії.
Геннадій Вівденко, кореспондент:
- Ось так виглядає поки що модернізація української газотранспортної системи за європейські гроші. Сім років тому провела тендер Єврокомісія, провела тендер в Брюсселі, закупила сучасне обладнання на суму в майже 10 мільйонів євро - і привезла в Україну. Тепер у передмісті столиці мають змогу міряти газ загальним європейським аршином.
Керівник центру Віталій Погорілий показує цех вимірювання витрат газу. Ось вони - камені спотикання двох газових конфліктів за останні 5 років - ультразвукові вимірювачі. Саме їх відсутність на східному кордоні дозволила Москві звинуватити Київ у крадіжці газу, а потім вимикати його постачання Євросоюзу
Віталій Погорілий, директор метрологічного центру:
- Мы не меряем газ даже на границе. На входе в Украину нет ГИСов - газоизмерительных станций - они находятся на территории России.
Цей проект розпочали ще 12 років тому, але все обладнання досі не працює. Аби лічильники почали рахувати газ, потрібен дозвіл фермера, полем якого пролягає магістральний газогін. На прикладі цього центру варто очікувати, що хід модернізації та ремонту української труби за європейські гроші буде нелегкий та нешвидкий. Якщо буде взагалі. Недарма президент просив допомоги у Всевишнього перед підписанням Брюссельської декларації.
Реакція Росії на підписану декларацію між Україною та ЄС не скінчилася гострими коментарями у Брюсселі. В Москві одразу ж прозвучали заяви прем'єр-міністра Володимира Путіна. Основне послання до європейців - це можливість перегляду енергетичних стосунків. До українців - це можливість перегляду умов підписаних газових контрактів. А ще на початку тижня президент Росії Дмитро Медвєдєв зустрінеться з канцлером Німеччини Ангелою Меркель. І, як стверджують джерела у Кремлі, вони обов'язково торкнуться теми модернізації української ГТС.
Геннадій Вівденко, Валентина Левицька Лариса Задорожня, Вадим Свиридонов, "Подробиці тижня", телеканал "Інтер"