Вибори в Україні створили новий тренд у політиці [ Редагувати ]
Але не аналізами єдиними. Що ще яскравого на цих виборах змогли придумати кандидати? Технологічні підсумки передвиборчої кампанії підбиває Олена Зоріна.
Політичний серіал тепер не по телевізору, а в реальному житті. Кандидат-актор проти кандидата-президента ведуть дуель. Зброя - відеоролики.
"Чекаю на вас тут, на НСК "Олімпійський". Дебати відбудуться перед народом України, даю вам 24 години. Думай! Те!" - говорить Володимир Зеленський, кандидат у президенти України.
"Я радий, що ви, хоч і не впевнено, але прийняли запрошення провести дебати. Стадіон, так стадіон", - говорить Петро Порошенко, президент України, кандидат у Президенти України.
Ролик за роликом - виходять швидше, ніж нові серії будь-якої мильної опери. Суперники - не здаються.
"Для уникнення підкупу, провокацій, адміністративного тиску ми пропонуємо призначити окремого незалежного арбітра і ведучого для проведення дебатів. Юлія Тимошенко", - говорить Володимир Зеленський, кандидат у президенти України.
"Не шукайте причин і не ставте умов. І ніким не прикривайтеся, це некрасиво. Будьте мужиком, приходьте на дебати", - говорить Петро Порошенко, президент України, кандидат у президенти України.
Українці стежать за всім із великою цікавістю. І підхоплюють фото-приколами. Народна творчість фонтанує, як ніколи.
"Це буде боксерський поєдинок в абсолютно різних вагових категоріях. І це може дати мінус 5, мінус 7, а то й мінус 10 Зеленському як кандидату", - говорить Ігор Попов, президент аналітичного центру "Політика", народний депутат України.
"Ну как можно выиграть у профессионального КВН-щика дебаты в прямом эфире?" - говорить Олександр Ольшанський, експерт з інформаційних технологій.
Зустрінуться чи ні? Як боксери, або ж як шоумени? На стадіоні чи в студії? І по чиєму рейтингу це вдарить більше?
"Питання тільки в тому, чи ми матимемо дійсно дебати, чи ми матимемо виступи на окремих майданчиках. Закон є закон і дебати, які не організовуються національним мовником, які не оплачуються з бюджетних коштів є ток-шоу політичним", - говорить Ольга Айвазовська, координатор виборчих програм мережі "Опора".
Головне завдання - завоювати симпатії виборців, які голосували за інших. А в ідеалі - ще й переконати електорат суперника. 30 на 15. Рахунок поки не на користь чинного президента.
Ця президентська кампанія епатувала і приголомшувала. Рекордна кількість кандидатів - 39. Більшість із них не набрали навіть одного відсотка голосів.
Традиційні обіцянки, інноваційні політтехнології і, зрештою, - несподівані суперники у другому турі.
Головним претендентам на крісло глави держави буде точно не до жартів. Війна компроматів, море критики, а, можливо, і нечесна гра у день голосування.
Аби завоювати симпатії, кандидати смітили грішми. І водночас примудрялися заробляти на своїй же рекламі. Вмовляли людей чи не особисто. Нова для України технологія так звана "сітка".
"Штаб Порошенка вперше побудував кампанію від дверей до дверей. За американською моделлю, коли сотні тисяч агітаторів кожен ходив до 10-15 виборців і під час виборів зробив з ними від 7 до 12 контактів", - говорить Ігор Попов, президент аналітичного центру "Політика", народний депутат України, Радикальна партія.
"Це перша кампанія, де виборці платили кандидатам, кандидатові, Володимиру Зеленському за те, щоб бути приховано, але все ж таки загітованими. Виборці платили за квитки, приходячі на великий концерти, подекуди, які збиралися на стадіонах", - говорить Ольга Айвазовська, координатор виборчих програм мережі "Опора".
Намети і друковані агітки - це вже минуле, кажуть політологи. Ставка на новітні технології. І гра на контрастах. Це явно стало відчутно в день голосування.
Стримана і ділова атмосфера в одному зі штабів. І суцільні розваги в штабі іншого кандидата.
"У нас яка картинка в день виборів? Це якийсь готель, все серьйозно, якісь там килими. У нас така динамічна історія можна відпочити, можна попрацювати", - говорить Олександр Корнієнко координатор "Зе Команди".
У першому турі Зеленський, граючи, перемагав. Політики і експерти кажуть: це - світовий тренд.
"Вони пішли в діджитал, вони пішли дуже потужно в "Ютуб", "Фейсбук", "Інстаграмм". Вони просували себе саме через інформаційні мережі", - говорить Борислав Береза, народний депутат, позафракційний.
"Это феномен Трампа. "Инстаграмм" или "Ютуб", или "Слуга народа" - это инструмент. А в основе всего лежит прямая коммуникация с избирателем, без посредника", - говорить Олександр Ольшанський, експерт з інформаційних технологій.
Потреба в нових обличчях не з політики. Ось справжній секрет успіху. Таке вже було, приміром, у Грузії, Ліберії і навіть Франції.
"Коли шукали такого кандидата, українського Макрона, розглядали насправді двох кандидатів - Вакарчука і Зеленського. Образ Голобородька це якраз образ ідеального кандидата в президенти в уявленнях українських виборців", - говорить Ігор Попов, президент аналітичного центру "Політика", народний депутат України, Радикальна партія.
"Вони голосували не за Зеленського, вони голосували за Голобородька, а інші голосували не за Зеленського, а проти Порошенка", - говорить Борислав Береза, народний депутат, позафракційний.
Сучасний Противсіх. Або ж кіношний Слуга народу в реальному житті не їздить на велосипеді, намагається уникати спілкування з журналістами. І досі не розповів про свою команду.
"Років 15 Зеленський приміряв на себе ролі президентів. Грав. Та чи не переграє самого себе зараз?".
"Голосування було протестне. Якщо так трапиться, що він стане президентом, ті проблеми, проти яких голосував його електорат, вони нікуди не дінуться. Просто наступний час людина з прізвищем Зеленський буде уособлювати ці проблеми", - говорить Богдан Бондаренко, політичний експерт, фахівець з конституційного права.
Найскладніше для кандидатів ще попереду, кажуть експерти. Та якщо Зеленському фактично можна продовжувати грати. Штабу суперника, Порошенка, радять переглянути і тактику, і стратегію.
"Для того, щоб мати шанси перемогти, варто змінювати психологію кампанії. Основне завдання цієї кампанії полягає в тому, щоб робити те саме, що робить Зеленський", - говорить Богдан Бондаренко, політичний експерт, фахівець з конституційного права.
"Він міг би зробити якісь нові кадрові призначення, призначити якісь популярні нові обличчя на якісь посади, на які він може швидко призначити. Від Зеленського ж очікують, що він покаже команду, тому що виборці насторожено ставляться все-таки до кандидату без досвіду", - говорить Ігор Попов, президент аналітичного центру "Політика", народний депутат України, Радикальна партія.
Чи дослухаються до порад суперники. Або ж вигадають щось своє? Найцікавіше, як у серіалі, попереду. Українці можуть запасатися поп-корном. Далі буде.