Кабмін ввів ручне регулювання цін на бензин: до яких наслідків це призведе? [ Редагувати ]
Більше контролю - менше бензину. Після того, як Уряд запровадив нагляд за цінами на пальне, у мережах брендових АЗС із продажу зник високооктановий бензин та дизель. За кілька діб пальне знову почали продавати, втім його вартість не зменшилася. Тож, хто виграє, а хто програє у цій економічній стратегії? З'ясовував наш Ігор Левенок.
Уряд вирішив перейти на ручне регулювання цін на нафтопродукти. На думку влади, така ініціатива вгамує апетити крупних мереж АЗС і не дозволить їм під час пандемії заробляти надприбутки. Утім, до яких наслідків це призведе? Учасники ринку вважають: відбудеться деградація всієї галузі пального, і неодмінно зменшаться надходження в бюджет. Хоча, якщо поглянути на цінники на АЗС, цифри там істотно не змінилися.
Від початку року вартість дев'яносто п'ятого бензину підвищилася на 15 відсотків і перетнула позначку тридцять гривень. Та попри об'єктивні причини - зростання світових цін на нафту, українська влада вдалася до регуляторних дій. Відтепер максимальна націнка на літрі бензину має бути не більшою, ніж п'ять гривень. На дизелі зароблятимуть до семи гривень. Міністерство економіки обґрунтовує:
"Уряд за здорову і прозору конкуренцію на ринку пального. Але водночас має захистити простих споживачів, які і так постраждали від вимушеного карантину. Граничний розмір торговельної надбавки унеможливить маніпуляцію цінами, стабілізує ринок роздрібної торгівлі пальним і введе прозорий механізм ціноутворення".
Юрій Корольчук експерт Інституту енергетичних стратегій:
Держава має право контролювати ці сегменти ринку у випадку, якщо вона бачить небезпеку або загрозу соціальному стану споживачів, населенню. і тому відповідно держава приймає рішення контролювати ці процеси, тобто контролювати ціну. Ми це бачили, до речі, часто стосовно продуктів харчування, коли ставиться певне обмеження... На бензин дев'яносто п'ятий ціна мала бути двадцять сім з половиною гривні, на дизпаливо - двадцять шість з половиною, тобто на гривню дешевше.
На вітчизняному ринку лише 14 відсотків АЗС торгували пальним за ціною вищою за встановлену планку. Надмірні витрати споживачів вони компенсують різноманітними бонусами та програмами лояльності. Як і годиться, за умови здорової конкуренції. Решта заправок - і так не перевищують встановленої межі. Тож "ручне" регулювання цін чимало експертів, як і учасників ринку, критикують. Мовляв, так руйнується прозорий бізнес. Забезпечення нафтопродуктами стане непрогнозованим.
Артем Куюн аналітик консалтингової групи "А-95":
У структурі ціни є ще багато інших складових і цих п'яти гривень, які там виділили з цього плеча чиновники, їх не буде достатньо, щоб утримувати ту ціну, яку намалювали в офісі президента. Я ще не бачив жодного вдалого прикладу ручного регулювання цін на нафтопродукти, тобто це завжди все рушить.
Не однозначні думки і у водіїв. Бачити менші цифри на цінниках, звісно, хочуть усі. Та коли зникає пальне, до якого звикли, це створює чимало проблем.
Сергій, водій:
Я еду и пропал, девяносто второй и девяносто пятый. То есть везде были нули. Я заправляюсь евро пятым и цена тридцать две гривны была. Потом они начали вот этот регулятор включать и он просто пропал. Были на табло девятки везде. А сейчас такая цена тридцать, двадцать две. То есть что-то они там мутят, не понятно.
Схоже, державні важелі наразилися на опір механізмів вільного ринку. Фірмове пальне преміум-класу взагалі зникло з продажу брендових АЗС. Його почали продавати після роз'яснення уряду: мовляв, державне регулювання цих видів не стосується. Але й на соціальне пальне цінники не надто змінилися.
Юрій, водій:
Держится на тридцатке. - Тобто не подешевшав? - Ні.
Юрій Корольчук, експерт Інституту енергетичних стратегій:
Порушують, але знову ж таки, якщо навіть будуть якісь рішення каральні, то вони будуть оспорюватися, тому що це діяльність господарюючого суб'єкта і він в принципі не може працювати собі у збиток.
Втручанням у ринок пального, держава бореться з тими компаніями, які працюють легально і сплачують найбільші податки,- кажуть галузевики. І якщо карантин затягнеться, АЗС можуть підняти оптові ціни для промисловців і торговців, які до цього користувалися знижками. Як наслідок - здорожчають продукти, товари і послуги.