Угорщина домовилася про транзит нафти з рф через Україну [ Редагувати ]
Угорщина домовилася про відновлення транзиту нафти з росії - територією України. З жовтня компанія "Лукойл" знову постачатиме сировину в Східну Європу, попри введені в Україні санкції, пише агенція "Ройтерс". На яких умовах Україна погодилася поновити транзит? Розкаже Ірина Іванова.
Санкції залишаються, транзит відновлюється, а нафта змінює власника ще до кордону. Таке рішення поклало край суперечці між Будапештом і Києвом щодо постачання сировини від російського "Лукойлу" в Центральну Європу. У червні Україна посилила санкції проти нафтової компанії агресора, заборонивши транзит продукції через трубопровід "Дружба". Чим спровокувала критику з боку угорського та словацького урядів.
Продукція російського "Лукойлу" на третину закриває потреби в імпорті для Угорщини і до 45 відсотків - для Словаччини. Обидві країни, після заборони транзиту, поскаржилися на Україну в Єврокомісію, погрожували арбітражним судом. Єврокомісія відсторонилася від суперечки. Питання поставили на тривалий розгляд.
Нафтопереробні заводи в Угорщині та Словаччині контролює компанія MOL. У понеділок вона оприлюднила заяву, в якій оголосила, що бере на себе постачання нафти на білорусько-українському кордоні через трубопровід "Дружба". Раніше за доставку сировини відповідала росія. Фактично MOL перекачуватиме вже свою нафту, куплену в "Лукойлу".
Оновлені угоди про транспортування та нові домовленості про передачу прав власності на сиру нафту повністю відповідають усім відповідним санкціям та положенням, зокрема обмеженням з боку Євросоюзу та України.
Позицію уряду з цього питання озвучив на пресконференції премʼєр-міністр Денис Шмигаль. Каже, Україну влаштовує, що транзит виконуватиме угорська компанія.
Денис Шмигаль, премʼєр-міністр України:
У нашій угоді про асоціацію є обов'язок України - надійно забезпечувати європейські країни газом і нафтою. Ми готові виконувати нашу угоду про асоціацію, але ми не готові співпрацювати з росією. Компанія MOL оголосила, що наразі вони є власниками продукту, який йде транзитом через Україну, і ми задоволені цим. Це не російська компанія, це компанія MOL, яка транзитує свій продукт через українську систему.
На такий крок Україна погодилася з низки зовнішньополітичних причин, які мали б прямі внутрішньополітичні та економічні наслідки, вважає політолог Олексій Буряченко. Це і погрози Угорщини блокувати фінансування військової допомоги, і можливі обмеження в постачанні дизельного палива та електроенергії.
Олексій Буряченко, політолог:
Словаччина прямо сказала, що вона може призупинити постачання дизельного палива в Україну. А це також могло бути досить вагомим аргументом для нас напередодні, скажімо, опалювального сезону, який точно не буде легкий. А дизельне паливо - це робота наших генераторів, як звичайних людей, так і бізнесу, так і відповідно державного сектору. Україна також з таких дій отримала свій зиск, адже дизель і далі буде словацький іти в Україну по обгрунтованим не завищеним цінам, а я думаю, що Угорщина, скоріш за все, буде займати більш конструктивну позицію відносно прийняття рішень на рівні Європейського союзу, які стосуються України.
Угорщина та Словаччина продовжують купувати російську нафту, попри енергетичні санкції Євросоюзу. Для них робили виняток, оскільки ці країни не мають виходу до моря. Україна має транзитні зобовʼязання перед ЄС до 2029 року.