Пожежа в аеропорту "Гітроу": чи підозрюють росію у диверсії [ Редагувати ]
Випадковість, саботаж чи теракт? У Британії розслідують пожежу на підстанції аеропорту "Гітроу". Це одне із п’яти найзавантаженіших летовищ світу. І його закриття матиме тривалий вплив на авіасполучення повсюди. Чому підозра одразу ж впала на росію - розповість наша британська кореспондентка Світлана Чернецька.
Навіть через день після пожежі електрична підстанція продовжує диміти. Вогонь був такої сили, що 10 пожежних машин та 75 вогнеборців гасили його впродовж 7 годин. Підозру викликає час загоряння - майже опівночі. І стратегічна цінність цього об’єкту. З п'ятисот вісімдесяти п'яти тисяч британських підстанцій - полум’я охопило саме ту, яка обслуговує найзавантаженіший аеропорт країни. Такого в історії "Гітроу" ще ніколи не було. Летовище довелося закрити на цілий день.
Томас Волдбай, головний директор аеропорту "Гітроу":
Щоби уникнути закриття аеропорту, знадобилася б окрема резервна електростанція збоку, а її немає. "Гітроу" щодня споживає стільки само енергії, скільки й невелике місто. Тому у нас немає резервного живлення для систем багажу, паливних систем, таких речей, як повітряні мости тощо. Тож хоча системи безпеки працюють і ми можемо приймати та випускати літаки, більша частина інфраструктури аеропорту зупиняється, коли потрібно перезавантажити систему живлення.
За день "Гітроу" повернувся до повноцінної роботи. Але його закриття вплинуло не лише на авіасполучення у Британії, а й по всьому світові. Деякі літаки повернулися додому одразу після злету, деякі - шукали альтернативні місця посадки, ще деякі так і не здійснили вильоти. Затримки рейсів, зміна маршрутів та скасування перельотів очікуються ще впродовж тижня.
Джон Стрікленд, незалежний консультант з повітряного транспорту:
Це матиме наслідки кілька днів. Бо коли літаки приземляються десь далеко від звичного місця, вони застрягають там разом з екіпажами, які обслуговують рейси, і, звісно, пасажирами. Повернутися до польотів ці екіпажі зможуть лише після передбачених законодавством періодів відпочинку. А якщо літаки не повернуться, вони не зможуть виконувати наступні рейси. А це означає, що будуть скасовані подальші перельоти.
Філіп Баттерворт-Гейз, консультант з авіації:
Цей інцидент вплине всюди. На кожному континенті будуть серйозні наслідки. Щоб повернутися до нормального стану, знадобиться багато часу не лише для "Гітроу", а й для всієї авіаційної системи. Лише уявіть, скільки елементів залучено: це і пальне, екіпаж, розклад, управління повітряним рухом, пропускна здатність аеропорту, їм потрібно знайти місце для цих літаків в інших аеропортах, і вони будуть дуже заклопотані. Отже, є ефект хвилі, який триватиме дуже довго.
З "Гітроу" виконують рейси у 90 країн. Збій в його роботі відчують сотні тисяч пасажирів у всьому світі.
До розслідування пожежі одразу ж залучили антитерористичний відділ. "Гітроу" - це частина критично важливої інфраструктури Великої Британії. А отже, потенційна ціль для саботажу і тероризму. Саме розслідування лише на початковому етапі. І ще не знайшло слідів навмисного втручання.
Утім, чимало аналітиків одразу запідозрили росію. Це цілком вписується в методичку кремля з дестабілізації Заходу.
Крістофер Стіл, ексочільник відділу у справах рф у розвідувальному агентстві MI6:
Ми непокоїмося, що з допомогою своїх розвідслужб та за участю проксі, росія зараз проводить так звані кінетичні операції на британській землі. Тобто використовує пряму руйнівну силу для досягнення своїх цілей. Приміром, минулого березня на сході Лондона підпалений склад, на якому зберігали, а потому направляли різну продукцію до України. І винуватець Ділан Ерл не просто визнав себе винним у скоєному, а й в тому, що вчинив це від імені російських спецслужб.
І це далеко не єдиний випадок участі москви в інцидентах у Британії та й по всій Європі. З початку повномасштабного вторгнення, доведено 59 диверсій на замовлення москви. Це, зокрема, вибухи на поштових складах Британії та Німеччини, замах на керівника найбільшого оборонного концерну Німеччини, пошкодження підводних кабелів у Балтійському морі, підпал торгівельного центру у Польщі та багато інших. Навіть якщо пожежа у "Гітроу" - випадковість, вона дає козир кремлю для подальших операцій проти Лондона.
Крістофер Стіл, ексочільник відділу у справах рф у розвідувальному агентстві MI6:
Це стандартна вимога операцій російської розвідки у Великій Британії - оцінювати слабкі точки нашої національної критичної інфраструктури. Ми це бачили з оптоволоконними кабелями на дні моря, які несуть величезну кількість даних, їх відстежують російські кораблі. І навіть якщо в "Гітроу" справді було старе обладнання чи нещасний випадок, то це лише підкреслить вразливість об'єкта. І це точно внесуть у планування російської чи будь-якої іншої ворожої розвідки.
Європа, а зокрема Велика Британія, зараз головний ворог кремля. Лондон не лише допомагає Україні відбивати російську агресію, а й активно формує коаліцію охочих, щоби відрядити міжнародне військо для гарантування миру. Вибух на підстанції "Гітроу" стався за кілька годин після закінчення зустрічі топвійськовиків "коаліції охочих" з різних країн.