Харківщині загрожує "мостопад": чи врятують інфраструктуру [ Редагувати ]
Відбудови потребує транспортна інфраструктура України. Приміром, Харківщина. Там 58 мостів та шляхопроводів потребують негайного ремонту. Більшість з них зведені ще в 70-их роках минулого століття.
А з початком великої війни від важкої військової техніки навантаження на переправи збільшилось.
Спеціалісти Служби відновлення що два місяці оглядають споруди, щоб не допустити "мостопаду". Один шляхопровід вже врятували вчасними аварійними роботами. Репортаж Світлани Шекери далі.
Це розв’язка на виїзді з Харкова. Шляхопровід височіє над дорогою, але вже видно, що його основу руйнує вода, яка просочилася крізь бетон. Оголена арматура іржавіє, споруда кришиться. Цей міст - у ще гіршому стані. Його звели у 60-х роках минулого століття, відтоді лише трохи розширили. Але жодного разу капітально не ремонтували.
Валентина, жителька м. Мерефи:
Старий, дуже старий. - Пам’ятаєте, щоб його ремонтували? - Тільки латки ложили. А щоб ремонтували, перила оці. І все. А так він добротний, дуже добротний!
Чи справді добротний – спеціалісти зазвичай дивляться зсередини.
Світлана Шекера, кореспондентка:
Щоб зрозуміти, в якому стані міст, треба просто спуститися під нього. Ось тут, коли зверху проїздить машина, кожного разу на мене осипається бетонна крихта.
А ще від постійної вологи почорніли опори й пішли тріщинами.
Андрій Алексєєв, начальник Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Харківської області:
Пустота, всередині пустота. Це 1950 року споруда, коли вона проєктувалась, тоді була так звана полуторка та кінний транспорт. Ця частина витримує навантаження сучасні – фури, ДАФи, МАНи, трали з "Леопардами". По 120 тонн.
Такий стан споруди називають передаварійним. Міст стояв у планах на ремонт ще до війни, але у 22-му пріоритети змінилися. Необхідно насамперед відновлювати переправи, зруйновані внаслідок бойових дій. Або ті, які ледь не впали, приміром, як оця.
Шляхопровід на в’їзді до Златополя знаходився в критичному стані. Це виявили випадково. Звернули увагу на, здавалося б, невелику яму на дорозі, під якою ховалася велика проблема.
Дмитро Танцур, начальник відділу будівництва служби відновлення:
Ну, громадянин бачить це як якась яма, так, але, виїхавши на місце, що на місці побачили, що дійсно просідання перехідної плити, руйнування цих перехідних плит під рухом вагових транспортів. В будь-який момент могли зруйнуватися опори, він міг впасти. І шляхопровід цей перетинає залізничні колії, який сполучає з містом Лозова.
Дорожники оперативно відрихтували міст, аби не накрив собою залізничні колії.
Були виконані роботи з посилення крайньої стійки, яка найгірша була... Посилена вуглецевими пластинами, взята в бандаж з кроком. І, крім того, було зроблено капітелі.
Та проблема тільки відтермінована - кажуть у Службі відновлення. Без повного ремонту за умов нинішніх навантажень споруда довго не витримає. Аварійні роботи вартістю понад 7 млн грн підрядники виконали в борг. Грошей на капітальне відновлення цього і ще 58 шляхопроводів немає.
Андрій Алексєєв, начальник Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Харківської області:
П’ятдесят три мости - в передаварійному стані, п'ять - в аварійному. Я думаю, що ці п'ять аварійних - це, ну, давайте так, від 5 до 10 мільярдів грн. Будемо звертатися до агентства, до Кабінету Міністрів щодо виділення якогось фінансування цільового на ці напрямки. Але планового фінансування на цей напрямок у нас наразі немає. Всі наявні ресурси у нас, які були, вони сконцентровані на відновлення тих споруд, які були знищені внаслідок бойових дій.
На початку наступного року у Службі відновлення завершать проєктну документацію для реконструкції ще одного важливого шляхопроводу під Харковом. Кошти на нього спеціально проситимуть в Кабміні, бо Дорожній фонд, звідки раніше брали гроші на ремонти, у кошторисі цього року ліквідовано.