БезСОТісна конкуренція [ Редагувати ]
Три тижні Україна є членом світової організації торгівлі. Але для економіки - це кілька секунд. Поки що зарано говорити про якісь позитивні наслідки, які мали б відчути українці. Тим більше, що після урочистого вступу до СОТ, Україна фактично намагається дати "задній хід" в деяких принципових для цієї організації питаннях.
Цього тижня українські парламентарі ухвалили закон, який захищає інтереси українських автовиробників. Таким чином, вкотре відмовилися від вільної конкуренції. Одним словом, здешевлення іномарок знову відкладається. Звичайно, якщо цей закон підпише Президент. Матеріал Андрія Сайчука.
2,5, 3,5, 3,0, 3,5 літра - це об’єм двигунів цих досить дорогих великих автомобілів. Після вступу України до СОТ вони подешевшали на 10-15 відсотків. Але і після цього залишаються для більшості пересічних покупців недоступними.
А от машини для середнього класу, малолітражки, можуть подешевшати лише з 1 січня наступного року. Принаймні так вирішили депутати Верховної Ради, причому, майже одностайно.
Цього вівторка в парламенті було гаряче. Президент і Прем’єр домовлялися про бюджет, складали присягу судді Конституційного Суду, ламалася система "Рада". Але ні політичні дискусії, ні технічні негаразди з лічильною системою не завадили депутатам з БЮТ, Партії регіонів та "Нашої України" проголосувати за збереження митних бар’єрів для 150 видів товарів.
Серед них - автомобілі з об’ємом двигуна до 2,2 літра. До всіх трьох фракцій мають стосунок великі автовиробники - Таріел Васадзе, Дмитро Святаш, Петро Порошенко. Тепер вони можуть отримати ще півроку перепочинку - до нашестя дешевих іномарок.
Натомість для імпортерів закордонних авто - це погана новина. Більшість автосалонів після вступу України до СОТ вже знизили ціни в середньому на десять відсотків - за рахунок зменшення імпортного мита з 25 до 10%. Знижки приваблюють покупців, таких як Олексій Непряхин. Перспектива заощадити 12 тисяч гривень на покупці авто - спокуслива. Але він ще не знає, що старі ціни можуть повернутися.
- Ви не знали що парламент ухвалив такий закон і може все повернути назад?
- Нет, не знал. И буду очень расстроен. Интересная цена, интересная машина - почему бы и нет? Зачем поднимать все обратно, возвращать?
- Це насправді для того, щоб підтримати вітчизняного виробника, який там збирає...
- Я не знаю, кто сейчас покупает "вітчизняного виробника". Я не собираюсь это делать.
Вітчизняний автопром - уже десять років на пільгах. За цей час галузь стала на ноги, але не за рахунок автомобілів власного виробництва. На українських заводах налагодили комплектування фактично іномарок. Утім, від того вони не стали дешевшими. Популярні марки, такі як "Авео" чи "Ланос" коштують удвічі, або й втричі дорожче, ніж, наприклад, у США.
Ільдар Газізуллін, економічний аналітик:
- Зараз в Україні дуже дорогі автомобілі, набагато дорожчі, ніж в сусідніх країнах. Є кілька причин тому. Зокрема, це дійсно дуже високі тарифи на імпорт - тобто так, в Україні дійсно все перекладається на споживача, тобто споживач буде змушений платити більше.
Поки що автосалони не піднімають ціни, сподіваючись, що Президент не підпише закон. Бо він, на їхню думку, порушує засади Світової організації торгівлі.
Олена Дуніна, генеральний директор компанії-імпортера автомобілів:
- Вступ України до СОТ - він мав на меті більш рівні умови конкуренції. Існують тепер в нас намагання знов повернутися до старого і створити нерівні умови конкуренції.
Якщо вітчизняні менеджери, знаючи специфіку української політики, могли очікувати щось подібного, то їхні закордонні партнери були шоковані. Акіра Матсумото, представник японської корпорації, цього тижня терміново прилетів до України, щоб донести позицію своєї компанії до української влади.
Акіра Матсумото, представник корпорації ITOCHU (Японія):
- Звичайно, це був сюрприз. Ми не очікували такого розвитку подій. Це недобре, в тому числі для покупця, якого обмежують у виборі. Це незрозуміла ситуація, яка не відповідає міжнародним вимогам. Я сподіваюся, що не лише Японія, але і уряди інших країн почнуть домовлятися з урядом України щодо дотримання норм СОТ.
З моменту ратифікації протоколу вступу до СОТ і до теперішнього коригування тарифних ставок на імпорт минуло лише два місяці. За цей час українські експортери, наприклад, сталі вже відчули переваги членства в цій організації.
Намагання українських бізнесменів натомість обмежити конкуренцію на внутрішньому ринку, в СОТ можуть розглядати як гру в одні ворота. І покарати санкціями.
Андрій Сайчук, Ірина Дяченко, Сергій Єрьоменко, Олексій Шматов, "Подробиці тижня", телеканал "Інтер".