Іранське небо для українських авіаторів [ Редагувати ]
Своє професійне свято відзначили українські авіатори. Україна - одна з семи держав світу, яка має повний, "замкнений" цикл виробництва літаків і може створювати авіадвигуни. За умовами ринку один авіабудівник забезпечує роботою кілька десятків тисяч українців. Адже, щоб зробити один лайнер, на різних підприємствах працюють тисячі людей. Наявність цих робочих місць залежить від попиту.
Виробництво і продаж літаків - не тільки мільйонні контракти, а й державний престиж. Літаки - це основний високотехнологічний товар, який Україна може запропонувати світові. Сім літаків АН-140 уже побудовано на іранський території. Іран може стати першою країною, яка готова придбати і запустити в серійне виробництво гордість вітчизняних авіаконструкторів - реактивний Ан-148. Про те, який національний інтерес України в Ірані - Наталя Гуменюк:
Федір Черкес, спеціаліст з систем літака:
- Вкусный хлеб, но очень скучно за украинским черным. Черного хлеба здесь не бывает.
Киянин Федір Черкес - спеціаліст із систем літака - рік працює в іранському представництві "Антонов". Його колега - харків'янин Володимир Каребін - представляє тут Харківське авіаційне виробниче підприємство.
Це саме ті українці, які допомагають іранцям за ліцензією "Антонова" збирати АН-140 на місцевому авіабудівному підприємстві "Хеса". Підпорядкована Міноборони Ірану "Хеса" розташована у невеликому містечку Шахіншахр, де українським авіаінженерам доводиться звикати і до буднів іранської глибинки.
Володимир Каребін, директор представництва Харківського державного авіаційного виробничого підприємства в Ірані:
- Это традиционное иранское кушание, как у нас пирожне. Здесь называется ширини. Мы тоже пристрастились, поскольку уже давно здесь живем, нам это очень нравится. Все праздники отмечаем при помощи чая и ширини, спиртное здесь не употребляется.
Усього на цьому авіазаводі постійно працюють п'ятеро українців. Та насправді за цим проектом стоять тисячі їхніх земляків в Україні. Для іранських колег вони виготовляють усі деталі для цих Анів. В Шахіншахрі їх просто збирають в одну машину. Серед переважно сировинного експорту України літаки - головний високотехнологічних продукт. І хоча лайнери виробляють десятки країн, лише сім країн, серед яких і Україна, мають замкнений цикл виробництва і можуть самостійно створювати авіадвигуни.
Наталя Гуменюк, кореспондент:
- Цей цех на Іранському авіазаводі "Хеса" повністю перебудували і оснастили українські фахівці. Фактично всі матеріали і обладнання привозять з Харкова. До початку співпраці тут були голі стіни.
Сім літаків Ан-140 українці та іранці вже створили разом, ще шість - тут, на конвеєрі. Такі авіалайнери, окрім України та Росії, виробляють лише в Ірані. Втиснутися на світовий ринок цивільної авіації, розділений між американським "Боїнгом" та європейським "Аеробусом", майже нереально. Те, що українці мало не з нуля створюють іранську авіапромисловість, заступник директора цього іранського заводу, доктор Вазері називає щасливим збігом обставин. До якого, щоправда, довелося, докласти чимало зусиль протягом більш як десятирічної співпраці.
Моххамад Вазері, заступник директора літакобудівного підприємства HESA (Іран):
- У середині дев'яностих Іран шукав можливості не просто купити, а виробляти літаки на своїй території, а "Антонов" - партнера завершити проект АН-140. Обидві країни зрозуміли, що потрібні одна одній. Після укладення контракту спершу іранці поїхали до України вчитися виготовляти літаки, потім сюди приїхали українці створювати виробничу лінію.
Саме Україна, окрім спільної зборки літаків, погодилася навчати іранських спеціалістів.
Це представництво "Антонова" в Ірані. Для вітчизняного авіапрому це також досвід міждержавного виробництва. Сьогодні у світі над більшістю амбітних авіапроектів працюють кілька країн разом. Голова представництва - Петро Гусак - тут старожил, з Іраном працює уже 5-ий рік.
Петро Гусак, директор представництва "Антонов" на іранському літакобудівному заводі HESA (Іран):
- Нельзя останавливаться на полпути, надо идти до конца, полностью реализовать все те возможности, которые заложены в действующем контракте. Он будет действовать до конца следующего года.
З іранського боку від першого дня цей проект веде Борзу Бейранванд.
Борзу Бейранванд, директор виробництва літаків Ан-140 на літакобудівному підприємстві ХЕСА (Іран):
- Ан-140 може забезпечити польоти не лише у великих, а й у менших містах, де небагато потенційних пасажирів, чого не можуть інші літаки, яким потрібні великі добре оснащені аеропорти. Ірану потрібен саме такий авіалайнер.
Шасі дозволяють здійснювати посадку на ґрунтових, галькових, льодових і засніжених аеродромах. Українські Ан-140 добре відповідають непростим кліматичним умовам Ірану. Сучасна система вентиляції, низький рівень шуму, найвища у своєму класі місткість багажу, зокрема для ручної поклажі. Та головне - це недороге технологічне обслуговування і невисока ціна. Слідкувати, щоб літак, зроблений на іранській землі, відповідав усім стандартам - ще одна функція українців на цьому підприємстві.
- Вся сборка начинается с этих двух стапелей, где производится сборка двух агрегатов носового отсека Ф1 и хвостового отсека. Готовый фюзеляж после выема из стапеля отправляется на этап внестапельногй сборки. На этом этапе происходит сборка крыла самолет, хвостового оперения. подгоняются все двери, люки, устанавливается стекление пассажирской кабины, кабины экипажа. После окончания стапельной сборки самолет попадает в отделение окончательной сборки, где производится установка двигателей, установка основного оборудования.
Іранці планують виготовити 80 Анів-140. Та це можливо лише тоді, коли буде гарантований покупець.
Моххамад Вазері, заступник директора літакобудівного підприємства HESA (Іран):
- Наша ціль - продати 80 літаків. Намагаємося зацікавити іранські авіалінії, придбати більше літаків від "Хеси". У нас чимало конкурентів - французи. голландці, та ми хочемо позбутися і вивести на ринок наш спільний АН.
У цього ж літака конкурентів немає. Нова розробка Антонова АН-148 - найсучасніший у своєму класі реактивний пасажирський літак. Іран - перша країна у світі, яка не просто готова його купувати, а прагне запустити АН-148 у серійне виробництво.
Петро Гусак, директор представництва "Антонов" на іранському літакобудівному заводі HESA:
- Они хотят взять в лизинг два самолета, в течение года их эксплуатировать, но мы надеемся, что реакция будет положительная. После этого они хотят купить какое-то определенное количество самолетов, но пока что это 16.
16 нових літаків - це звісно, робочі місця, але не тільки для робітників і конструкторів, а й учених. Виручені кошти - гроші не лише на розвиток авіапромисловості, а реальний шанс для вітчизняної науки іти в ногу з часом. Можливо, навіть летіти.
Наталя Гуменюк, Вадим Ревун, Подробиці тижня, телеканал "Інтер", Іран