Донецькі поховання [ Редагувати ]

Донецьк - мiсто максималiстiв. Якщо вболiвати - то фанатично. Якщо вiдстоювати iдею - то до хрипоти в горлi. Якщо мститися - то до кровi.
Середина дев'яностих-початок двохтисячних рокiв - страшний тривожний вiдрiзок часу для донеччан. У тi роки ледь не щодня вулицi мiста рясно вмивалися кров'ю як дрiбних пiдприємцiв, так i авторитетних осiб Донбасу. Саме по цьому регiону найболючiше вдарив економiчний хаос, який слiдував за розпадом Радянського Союзу. Численнi бандитськi угруповання намагалися взяти Донецьк пiд своє крило i увiрвати ласий шматок вiд розiдраного мiста, яке почало жити за новими, зовсiм нечесними, законами.
Александр Лiвочка, заступник прокурора областi: "Середина девяностых годов, когда был разгул преступности, убийств совершалось гораздо больше. Их было до тысячи у нас, по Донецкой области, в год совершенных. И тогда еженедельно на центральных улицах Донецка происходили расстрелы с применением автоматического оружия и, в основном, это были жертвы криминальных разборок, бандиты просто уничтожали сами себя из-за того, что они делили сферы влияния."
Кажуть, часи змiнилися, i Донецька область зараз нiчим не вiдрiзняється вiд iнших областей за рiвнем злочинностi. Так на разi за 2005 рiк зареєстровано "всього" 315 умисних вбивств. Проте саме тепер ми стаємо свiдками розкриття найрезонанснiших злочинiв тих кривавих рокiв.
Александр Лiвочка, заступник прокурора областi: "Сейчас, как результат, так сложились обстоятельства, можно говорить о раскрытии ряда резонансных убийств прошлых лет. Это является результатом совместной работы прокуратуры и МВД, результатом работы тех руководителей, которые пришли к управлению этими органами в Донецкой области в последнее время. Сейчас можно говорить о том, что мы поднимаем дела прошлых лет, задержан ряд членов организованной преступной группировки, одной из группировок только. В настоящее время произведены раскопки, потому что и вправду раскопки. Наверное, когда раскапывали Херсонес, то гораздо меньше произвели выемки земли."
Територiя, на якiй проводяться пошуковi роботи, ретельно охороняється. Працiвникiв ЗМІ категорично не пускають. Аргументують тим, що земельна дiлянка може бути замiнована. Потрапити туди можна лише з дозволу мiлiцейського керiвництва. Проте, нашим журналiстам це таки вдалося.
Купа землi, спецiальна технiка, настороженi обличчя людей в унiформi - перше, що кидається у вiчi. На додачу до цiєї похмурої картини - неприємний запах, який мимоволi примушує здригатися.
Розкопують колодязь довоєнних часiв. За свiдченнями затриманих членiв банди, в ньому знаходяться тiла шести осiб. Вже вiдкопали п'ятьох на глибинi 15 метрiв. Тепер шукають останнього - шостого. Мiсцевi жителi кажуть, що глибина колодязя становить двадцять метрiв.
Олександр Клименко, заступник начальника ГУ МНС України в Донецькiй областi: "В связи с большой глубиной указанного колодца, приходится карьерным способом разрабатывать местность и углубляется сначала экскаватор, выезжает из котлована, затем следуют специальные наши подъемные бульдозера, которые вытаскивают, вынимают грунт, поднимают на поверхность, и затем очищается место проведения. Таким образом, мы вышли на глубину почти пятнадцать метров колодца и, в принципе, надеемся скоро завершить работу."
Робота ускладнюється тим, що в колодязi все ще стоїть вода, яку постiйно доводиться викачувати за допомогою спецiальної технiки. Спiвробiтники мiлiцiї та МНС побоюються, що окрiм вже двох iснуючих траншей, доведеться копати ще двi. А поки тiла направленi на експертизу.
Александр Лiвочка, заступник прокурора областi: "Их тяжело опознать. Их извлекли, буквально, на днях. Поэтому опознать внешне невозможно. Они-то целые, трупы, но они вследствие долгого нахождения в земле, они замыленные. По одежде уже узнать невозможно, внешне - тем более. Будут проводиться экспертизы генные и экспертизы наложения, есть такое бюро фотографии живого человека, и череп трупа и путем наложения черепа на фотографию дают эксперты однозначный ответ - тот или не тот человек."
За попереднiми даними тiла належать двом комерсантам, якi не погодилися сплачувати "данину". Їх задушили й скинули в колодязь. Ще чотири трупи - це застреленi бандити з конкуруючого органiзованого злочинного угруповання. Убивали їх по черзi, смакуючи кожний пострiл, i так само по черзi скидали у криницю.
Проте шестеро вбитих - це лише початок. Як стало вiдомо, неподалiк вiд першого мiсця поховання, в тому ж самому населеному пунктi Новий Свiт, у лiсосмузi були виявленi рештки ще однiєї людини.
Валерій Андрущук, заступник начальника УМВД України в Донецькiй області: На данный момент девять убийств раскрыто. А в общей сложности 19 трупов. Это пока. По оперативным данным их гораздо больше.
Вбивали в основному "непокiрних" дрiбних бiзнесменiв, членiв iнших злочинних груп. Своїх же виконавцiв замовних вбивств розстрiлювали за найменшу провину - скажiмо, якщо хтось iз членiв банди не докладав достатньо грошей в "касу".
Валерій Андрущук, заступник начальника УМВД України в Донецькiй області: "Своих убивали, были случаи. Есть у нас сведения о пятерых убитых своих, потому что они на другую бригаду сработали. Они доложили старшему и их убили."
У мiлiцiї та прокуратурi кажуть, що то була одна з найвпливовiших органiзованих злочинних груп Донецької областi. Кiлькiсть її членiв достовiрно назвати не береться нiхто. Оскiльки багатьох з них вже давно немає серед живих, хтось виїхав за межi України, а хтось став "чесним" бiзнесменом. Лише приблизнi цифри - до тридцяти осiб.
Валерій Андрущук, заступник начальника УМВД України в Донецькiй області: "На то время значение очень огромное. Банда в настоящий момент уже легализовала свои нажитые преступным путем доходы, уже имеет заведения, даже колхозы, имеется ввиду офисы, которые занимаются чисто экономической деятельностью. Таким образом, нажит был капитал преступный, который сейчас легализован, почти что."
Александр Лiвочка, заступник прокурора областi: "Эта бригада - очень известная донецкая преступная группировка средины девяностых, которая контролировала один из рынков города Донецка. Говорить фамилии, называть, я не могу, потому что задержаны у нас только два человека. Пока. Остальные находятся на свободе - кто по Украине, кто выехал за пределы Украины. Поэтому, поскольку они находятся на свободе, есть вероятность, что будут уничтожены и те свидетели, вернее те обвиняемые, их соучастники, которые дают нам показания. Поэтому сейчас принимаются усиленные меры по охране тех лиц, которые есть у нас.И мы даже не разглашаем сведения. Никто не знает, где мы их содержим. Они не помещены в СИЗО, они не в СИЗО содержаться, они находятся под стражей, и с ними постоянно круглосуточно находятся работники милиции"
Зараз затриманi розповiдають про чотири мiсця поховання. Говорять про те, що, в основному, закопували в землю, оскiльки це самий надiйний спосiб. Перед тим, у деяких жертв вiдбирали усi речi, якi потiм спалювали. Якщо рештки цих осiб вдасться вiднайти, то перед експертами стоятиме надважке завдання. Окрiм того, зi стовiдсотковою точнiстю вказати на мiсця поховання затриманi не можуть, тож доводиться переривати земельнi надiли, якi за розмiрами нагадують футбольне поле.
Валерій Андрущук, заступник начальника УМВД України в Донецькiй області: "Участники тех далеких событий - это 1998, 1994 год - не помнят точно расположение тех мест, и приходится нам наугад копать. Ну если человек показал это место... А что такое человек?! Он сгнил, и одни кости остались. И, получается, приходится очень много работы делать."
Александр Лiвочка, заступник прокурора областi: "То есть, в конце концов, скольким будут предъявлены обвинения, сколько сядут на скамью подсудимых, сколько будут арестованы - все это будет только в ходе следствия. И сейчас, на начальной стадии, даже вот мне, я обладаю всей информацией, мне сложно представить, до какого уровня разрастется снежный ком этот. То есть, это будет расти, я уверен будет очень солидно расти количество убийств, и количество лиц задержанных. Просто до какой стадии мы дойдем пока невозможно говорить, пока только на начальной стадии следствие."
Про остаточнi результати й масштаби цiєї безперечно резонансної кримiнальної справи можна буде дiзнатися з програми Костянтина Стогнiя "Кримiнал", яка вийде одразу пiсля завершення слiдства.
Залишається сподiватися, що кiлькiсть жертв не перевищить названих дев'ятнадцяти. А тi часи бiльше нiколи не повернуться. i кожнiй людинi, кожному громадянину України буде не лише конституцiйно гарантоване його право на життя.