Політики оголосили війну соціологам [ Редагувати ]
Намагання прибрати до рук виборчі комісії та спотворити результати голосування на користь одного з кандидатів супроводжуватимуться спробами дискредитувати незалежну соціологію, зокрема, ті організації, чиї дані будуть суперечити результатам, оголошеним ЦВК.
Аби уникнути резонансу в разі фальсифікації виборів, слід звинуватити тих соціологів, котрі подають реальні рейтинги кандидатів, у неправдивості. Натомість створюють кишенькові соціологічні фірми, що активно працюють лише під час виборів і завжди показують потрібні цифри. Зазвичай, ці дані активно розповсюджують лояльні до кандидата ЗМІ.
Виборча кампанія ще не розпочалася, але ця технологія вже активно використовується. Більше - Андрій Сайчук.
Близько десяти соціологічних центрів України отримали замовлення на систематичне оприлюднення начебто результатів опитувань громадян, присвячених наступним виборам президента - хоча насправді ці опитування проводитись не будуть. Там буде вказано, що в другий тур президентських виборів виходять Віктор Янукович та Арсеній Яценюк.
Народний депутат Андрій Кожем'якін 22 червня у стінах парламенту зачитує заяву фракції БЮТ: в Україні всього близько десятка компаній, які працюють на національному рівні. Тому того дня фактично всю українську соціологію звинуватили у продажності. Євген Копатько, керівник компанії, яка входить до згаданої десятки, вважає, що річ не в особистих образах. Атака на соціологію водночас є атакою і на демократію.
Євген Копатько, соціолог компанії Research & Branding Group:
Попытка дискредитировать, что все ангажированы, это ставит под сомнение легитимность нашей работы. Но вы понимаете - одна из функций социологии, особенно в день выборов, это экзитполы, это то что, если хотите, контролирует демократию, процес выборов.
Насправді соціологів більше вразив масштаб звинувачень, а не сам факт - до закидів з боку бютівців вони вже звикли. Лідер блоку Юлія Тимошенко ніколи не приховувала свого скепсису щодо соціології й не добирала слів в оцінках діяльності соціологів.
Соціологічна компанія - це насамперед сотні людей, розгалужена мережа кореспондентів, які займаються польовими дослідженнями. Причому складання рейтингів партій - лише незначна частка і далеко не основна стаття доходів соціологів.
Збирання інформації, анкетування опитуваних - це копітка і витратна робота. Методика у всіх спільна, тому на однакові питання, як правило, різні фірми отримують дуже подібні, з відхиленнями в межах статистичної похибки, відповіді. Якщо в когось результати відрізняються суттєво - це одразу ж викликає підозри, - каже Ольга Балакірєва, яка очолює Інститут соціальних досліджень. Тому на фальсифікації ніхто з провідних фірм не пвде, переконує вона.
Ольга Балакірєва, голова правління Українського інституту соціальних досліджень ім. О. Яременка:
Це їх репутація, це їх можливість надалі працювати, мати замовлення - не лише політичні, але і соціальні, від державних структур, від міжнародних. Тому цілком природно, що жодна кампаня сьогодні не хоче мати таку репутацію і працює професійно.
За останні півтора року рейтинг БЮТ зменшився удвічі. З цим погоджуються всі без винятку провідні соціологи України.
Але в самому БЮТ замість того, щоб проаналізувати, з якими об'єктивними причинами пов"язане стрімке падіння популярності їх політичної сили, вирішили у всьому звинуватити самих соціологів.
Ірина Бекешкіна, керівник фонду "Демократичні ініціативи" Drabok_Sociologi composition:
Для мене як для соціолога є взагалі три прикмети початку виборчої кампанії. 1-а - починають інтенсивно замовляти соціологічні дослідження, 2-е - оскільки рейтинги не всім подобаються, почигають соціологів звинувачувати у продажності. І 3-є - для того, щоб протиставити якісь інші фірми з якимись неіснуючиимит соціологами.
Таких фірм-фантомів напередоні тих чи інших виборів з"являється чимало. Але є і такі, що існують уже роками. Зокрема "Київ ХХІ століття" і "Оаза". Ви не знайдете координат цих компаній ані в бізнес-довідці, ані в жовтих сторіках, ані в інтернеті. Натомість дані їх опитувань можна прочитати на шпальтах деяких газет, почути в радіоефірі, побачити у випусках новин деяких телеканалів. Відрізняє ці опитування з-поміж інших одне - у них завжди перемагає БЮТ. Це рідкісне відео, на якому "засвітився" керівник компанії "Київ ХХІ століття" Юрій Житнюк.
Це прес-конференція в інформагенстві УНІАН, яка проходила 16 червня цього року і на якій були оприлюднені результати чергового дослідження цієї фірми. Щоб усе стало зрозуміло, порівняємо його з дослідженням, яке приблизно в цей самий час проводила одна з компаній-лідерів. Ці цифри дані відповідають показникам.
У загальному рейтингу трійки ймовірних кандидатів у президенти за версією "КИЇв-ХХІ століття" Тимошенко має аж на 10% вищий показник, ніж в аналогічному дослідженні Research & Branding Group. Крім того, майже 80% українців нібито підтримують ідею створення широкої коаліції. І головне - президентські вибори в другому турі вИграє тільки Тимошенко. Тоді як в інших соцопитуваннях вона в другому турі програє і Януковичу, і Яценюку - з іще розгромнішим рахунком.
Зрозуміло, що опитування фірм-фантомів є інструментом політтехнології. Їх мета - піддати сумніву незручні результати реальних досліджень. Для цього і намагаються дискредитувати всіх інших соціологів, які працюють на ринку професійно.
Андрій Сайчук Максим Драбок Сергій Коваль Вадим Свірідонов, "Подробиці тижня".