Канада збільшує судове сполучення за полярним колом [ Редагувати ]
Європа може отримати новий шлях до Азії морський, найкоротший та дешевший. Через глобальне потепління, тануть айсберги Арктики, і з'являється маршрут для судноплавства. Яка країна зацікавилась північним шляхом та яку користь очікують - розповість Дмитро Євчин.
Це нейтральні води за три тисячі кілометрів на північ від полярного кола. Поверхня скута кригою майже весь рік. Корабель берегової охорони Канади - "Амундсен" регулярно виходить у відкрите море. Аби розчистити шлях для вантажних суден.
"Дуже мало човнів здатні пройти цим шляхом. Навігація дуже не точна. Ми теж маємо бути обережними. Не хочемо застрягти на мілководді та повторити шлях багатьох інших човнів", - говорить Ален Ласерт, комендант криголама "Амундсен".
З року в рік судноплавство на Північно-західному морському шляху жвавішає. Уперше почали курсувати танкери з нафтою та великі вантажні судна.
"З кожним роком теплішає. У результаті - крига тане. Залишається старий лід, можна побачити його окремі уламки. Але за кілька років і його не буде. У морі Бофорта, приміром, все уже розтануло", - говорить Роже Прово, метеоролог криголама "Амундсен".
Північно-західний морський шлях найкоротший маршрут з Європи до Азії. Його почали прокладати ще у ХV столітті, однак успіху не досягли. Через суворі кліматичні умови та вічну кригу. Якщо крига на півночі розтане остаточно це буде переворот у судноплавсті.
Шлях з Європи до Азії скоротиться на сім тисяч кілометрів. Це відстань, як від Лондона до Токіо. Перевізники зекономлять мільйони та виграють час... Щоправда - усе у майбутньому. Зараз без криголама "Амундсен" не обійтись. Команда проводить у морі по кілька місяців.
"Коли ми надовго виходимо у море, я пропоную команді дієту ескімосів. Намагаємося харчуватися тільки рибою, тим, що дає море. Адже точно не відомо, коли повернемося", - говорить Жак Беде, кок криголама "Амундсен".
За останні п'ять років, кількість суден, які курсують Північно-західним маршрутом, різко збільшилась. Тепер сто сімнадцять човнів на рік. Танкери, вантажні та круїзні лайнери. У велику воду занурилась велика політика. У 2010 маршрутом всерйоз зацікавилась Канада.
Оттава запровадила свої правила судноплавства та заявила - Північно-західний коридор належить до її територіальних вод. Утім, Євросоюз та США з цим не погодились та не визнали права власності.