Транспортний колапс в Україні: як влада вирішуватиме одну з головних проблем карантину? [ Редагувати ]
Увесь громадський транспорт України де-факто в режимі надзвичайного стану. Закрите метро. Припинене міжміське та приміське сполучення. Однак сотні тисяч українців усе-таки повинні добиратися на роботу.
Як їм це вдається? Та чи допомагає влада у містах своїм же містянам адаптуватися до нових умов? Богдан Вербицький розбирався.
Україна в полоні коронавірусу! Торговельні центри, кафе й ресторани під замком.
У містах суворі транспортні обмеження!
Володимир Зеленський, президент України:
Заборонити роботу метрополітенів. Міські перевезення можуть здійснюватися у режимі "до 10 осіб" у маршрутних таксі і у таксі. І до 20 осіб у тролейбусах/автобусах/трамваях.
По всій країні скасовують міжрегіональне та міжміське сполучення. З опівдня середи електрички, автобуси, поїзди не їздять. Літаки не літають! Ось це аеропорт "Бориспіль". Термінал "D" - основний хаб летовища. Але зараз тут ані душі.
Столичний вокзал. У центральному холі теж порожньо. Двері перегороджені, в середині тільки персонал. Пасажири скасованих рейсів стоять у довжелезних чергах біля кас. Здають квитки, а потім - на площі біля вокзалу, шукають хоч якусь альтернативу.
Богдан, житель Харкова:
Едем в Харьков, отменили все рейсы жд, сообщения. Много людей осталось. И я думаю - это не лучший способ профилактики коронавируса, если люди не могут уехать. Тут ходят. А масок в аптеках нет. ЖД вокзал закрыт. Автовокзал закрыт. Туалетов нет, руки помыть негде.
Ще одна проблема - передмістя мегаполісів. На кшталт столичних Ірпеня та Бучі. Автобуси та електрички з містечок скасували з опівдня середи. Тобто люди купили квиток в один кінець - до столиці приїхали, додому зась. Ось із цієї зупинки регулярно їздили буси в передмістя. Тепер усі шукають "попутку".
А це наслідки транспортного паралічу через зупинку метро! Підземку поставили на стоп у Києві, Харкові та Дніпрі. Якщо для Дніпра це не критично - там лише шість станцій, то для Харкова, а тим більше для столиці - це удар.
Олександр Сергієнко, директор дослідницького центру "Інститут міста":
В метро щоденно перевозить півтора мільйона пасажирів. Помістити їх в маршрутки, автобуси, тролейбуси - нереально. Вони фізично туди не помістяться.
Зупинка біля станції метро Позняки. Це один із найбільш густонаселених масивів Києва. Лише офіційно тут живуть понад 200 тисяч людей! Це приблизно як Луцьк! І більшість мешканців масиву на роботу їздять.
Із наземного транспорту звідси з Лівого берега на Правий - аж два маршрути!
Микола Поворозник, перший заступник міського голови Київської міської державної адміністрації:
"Київпастранс" та приватні перевізники будуть працювати в штатному режимі, ніхто ніякої кількості автобусів збільшувати не буде.
Для цього в КМДА оприлюднили список маршрутів наземного транспорту, який має "дублювати" лінії метро. Чи справді це так? Розберемо на прикладі. Ця зелена лінія - гілка підземки. Фіолетова - маршрут 45 автобуса. Тож дублювання виходить дещо перпендикулярне.
Дмитро Левченко, генеральний директор КП "Київпастранс":
Є маршрути. І вони майже всі перетинають, чи дублюють лінії метрополітену.
Та очевидно, що цього недостатньо! Тисячі людей - фізично не можуть зайти в автобуси. Транспорт - перевповнений!
До речі, більшість пасажирів на зупинці без масок. Хоча за правилами без них в автобуси не повинні пускати. Та й норму в 20 чи 10 людей до уваги не беруть. Бо інтервал руху автобусів із Позняків - двадцять хвилин. А в цей час навпроти ще одна зупинка - кінцева для шести маршруток. Усі курсують масивом. Майже порожні.
А є у вас пасажири? - Нє, немає. - А чому? - Не знаю. Метро закрите. У мене короткий маршрут.
То чому ці вочевидь поки що неліквідні рейси не перекинути з лівого на правий берег? І тим самим розвантажити транспорт. Та всі ці маршрутки - приватних перевізників. У Київпастрансі поки що ведуть із ними переговори. Тоді навіщо було вже закривати метро?
Денис Шмигаль, прем'єр-міністр України:
Якщо не зупинити метро і не спинити цей пасажиропотік всі два мільйони захворіють. Порахуйте відсоток смертності, і це буде ціна слабкості.
Утім, хто спинятиме й регулюватиме пасажиропотік у наземному транспорті?
Кінцева швидкісного трамваю біля вокзалу. Люди заходять до вагона. Їхню кількість - не рахує ніхто.
Тамара, водійка трамвая:
Казали цим буде займатися поліція. Но, нікого ми не бачили. Водій не може контролювати цього. Вести трамвай, счітать пасажиров скільки їх там десять, одинадцять, чи п'ятнадцять.
Рахували пасажирів в Одесі. Принаймні, намагалися. Та на маршрути не виїхала Половина автобусів! Бо для приватних перевізників такий ліміт - нерентабельний.
Сергій Щербань, заступник директора департаменту транспорту Одеської міськради:
Полицейские останавливают автобусы: где есть перегруз (то есть больше десяти человек), где находятся пассажиры без масок предупреждают, что при повторном выявлении подобных нарушений будет накладываться штраф семнадцать тысяч гривен.
Тож люди пересідають на тролейбуси і трамваї. Але й тут головне - не стати двадцять першим!
Максим Стриженко, контролер КП "Одесміськелектротранс":
Открывается одна дверь: чтобы могли контролировать - и мы просто считаем людей. Проходит двадцать человек - двери закрываются!
Ще жорсткіші заходи в Черкасах. Там обмежили не тільки кількість пасажирів, а й взагалі рух міського транспорту. Він тепер курсує погодинно: з 6 до 10 ранку та з 18 до 22. А в деяких містах - приміром у Чернівецькій області - взагалі зупиняють громадський транспорт! Тож українці звикають до нової карантинної реальності.
Зараз вже приходиться згадувати молоді роки і щось готовити
Ранок четверга. Киянка Оксана готує собі обід на роботу, бо перекусити в кафе - тепер неможливо. У перший день карантину Оксана працювала дистанційно. Та сьогодні таки треба на роботу.
Оксана, жителька Києва:
Я працюю в районі метро Дорогожичі, в мене тут ходить пару прямих маршруток. Або тролейбуси.
На роботу з Оксаною ми їдемо з Троєщини. Це житловий масив на лівому березі, без метро. Тож місцеві часто наземним транспортом діставалися до підземки.
Оксана Поліщук, жителька Києва:
В мене раніше чоловік їздив ось до метро Дарниця, а з Дарниці він їздив на метро Академгородок.
Дорогою Оксана зізнається: боїться, що не пустять до маршрутки. Бо в неї немає маски.
Оксана Поліщук, жителька Києва:
Пройшовши чотири аптеки, і побачивши в кожній об'яву, що масок, дезінфікуючих засобів і рукавичок немає, ну буду порушувати закон.
І таких "порушників" багато. Майже кожен другий без маски. Щоправда, кількість пасажирів водії на другий день обмежень уже намагаються контролювати. Деякі проїжджають не зупиняючись. Дехто - відчиняє Лише передні двері. 20 хвилин очікування і під'їжджає наша маршрутка. В середині - більше ніж 10 людей. Щоправда, дорога вільна. Всюди поліцейські патрулі. До місця доїжджаємо за 40 хвилин.
Народу менше, ніж у звичайні дні було. І доїхали швидше.
Людей і в столиці, і в інших містах України у транспорті поменшало. Не всі перевізники та пасажири дотримуються норм, але поліція посилює перевірки.
Та все ж найбільше транспорті обмеження вдарили по... лікарях! Медперсонал часто просто не може доїхати на роботу, особливо із середмістя! Тож дехто навіть змушений Ночувати в лікарнях - або йти додому пішки!
Ганна Філіна-Легка, завідувачка підстанції екстреної швидкої медичної допомоги:
В вечерние часы беру свои личные вещи. На топчане расстилаю постельные. Вот после этого утром просыпаюсь, все это убираю, застилаю.
Віталіна Овсяннікова, фельдшер підстанції екстреної швидкої медичної допомоги:
У нас тут інші єсть сотрудники, вже пішли зі зміни, яким села, рядом села, 20 км, 12 км, тоже, і пішком ходять.
Тож автовласники запустили флешмоб, аби допомогти медпрацівникам. Безкоштовно підвозять їх до лікарень. У соцмережах використовують хештеги #підвези_сусіда_медика_до_роботи та #підвезимедиканароботу.