Вибори, як бізнес: скільки витратили лідери президентських перегонів? [ Редагувати ]
Вибори, як бізнес на політичних амбіціях. Де одні - витрачають мільйони, а інші - заробляють копійки. А скільки грошей пішло неофіційно? Наталія Шумакова - склала приблизну ціну президентства.
Тисячі білбордів і сотні годин телереклами.
"Бомбардувати виборця велетенськими масивами реклами", - говорить Ігор Фещенко, аналітик громадського руху "Чесно".
Цілі армії агітаторів і спостерігачів.
"Це порушення виборчого законодавства, трудового законодавства і податкового законодавства", - говорить Ольга Айвазовська, голова правління всеукраїнської Го мережі "Опора".
І мільярди витрачених гривень заради народної любові. То ж яка вона - ціна президентського крісла?
Отже, рахуємо по-порядку. Лише за реєстрацію кандидатом кожен заплатив по два з половиною мільйони гривень. Суму застави повернуть лише двом. Тим, хто вийде в другий тур. Та це лише верхівка фінансового айсберга політичних амбіцій!
"Ми можемо прогнозувати. що топ-кандидати витратять півмільярда гривень - кожен. Фактично, стовідсотково. Це понад 20 мільйонів доларів коштувала кампанія. Це офіційні тільки гроші", - говорить Ольга Айвазовська, голова правління всеукраїнської громадянської мережі "Опора".
Виборчий бюджет кожного кандидата можна поділити на "білий" і "сірий". Із білої казни - тобто з грошей, які мали проходити через виборчий фонд - претенденти утримували штаби, оплачували свої тури країною і рекламу.
До речі, кожну другу, білу гривню кандидати витратили саме на неї. Величезні білборди всюди. Уздовж трас і міських вулиць.
Візьмемо, до прикладу, ось такий сітілайт. Він коштує - від трьоох до двадцяти тисяч гривень на місяць - все залежить від міста і місця розташування. Та навіть якщо кандидат мав сотню білбордів у столиці і з півтисячі - в інших областях - це йому коштувало не менше як 10 мільйонів гривень на місяць!
"Кандидати зосередились на тому, шоб бомбардувати виборця велетенськими масивами реклами. І дуже часто ця реклама є антирекламою проти інших кандидатів", - говорить Ігор Фещенко, аналітик громадського руху "Чесно".
Та вся ця зовнішня реклама - фінансовий дріб'язок. порівняно з телерекламою.
На неї кандидати сумарно витратили майже 900 мільйонів! Трохи наочної калькуляції:
Одна хвилина ефіру на центральних каналах коштує від 10 до трьохсот тисяч гривень. За день ролик можуть показати - і півсотні разів. Тобто, лише день агітації на Тв міг коштувати мільйон!
"Дуже багато виборчих технологій перемістилися в мережу інтернет", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
Це ще одна стаття рекламних витрат із солідним бюджетом. У всіх фаворитів розкручені сторінки в одразу кількох соцмережах. При цьому навіть натяку на оплату віртуальних послуг у звітах немає...
"Були створені надзвичайно потужні впливові групи. для того, щоб руйнувати рейтинги того чи іншого кандидата. Одна із груп нараховує 300 тисяч користувачів. Якщо навіть припустити, що третина із них - неіснуючі коритувачі - так звані "боти", то всеодно ми бачимо групу, яка дорівнює кількості середньостатистичного обласного центру. Тобто, в інтернет, в соціальні мережі вливалися надзвичайно великі кошти. Ну і ці кошти, як правило, були тіньовими", - говорить Олексій Кошель, голова комітету виборців України.
Саме тіньові витрати і є найцікавішими. Порахувати їх неможливо, але цілком можна припустити, що вони удвічі перевищують офіційний бюджет.
"Ми можемо говорити про цілі напрямки виборчої кампанії, де домінує готівка. Це і робота агітаторів, робота спостерігачів, це незаконні доплати членам виборчих комісій", - говорить Олексій Кошель, голова Комітету виборців України.
А ще на оплату членів виборчих комісій від технічних кандидатів! Отже, йдеться про нелегальні виплати величезній кількості людей!
"До звітів не потрапляють видатки на людей, на оплату праці членам комісій - тому що це незаконно і неможливо", - говорить Ольга Айвазовська, голова правління всеукраїнської ГО мережі "Опора".
Хоч і незаконно, та дуже навіть можливо.
"Мы за идею".
Агітатори на вулицях - усі як один - називають себе волонтерами. Галині Михайлівні - 73. Отримує чотири тисячі гривень пенсії. Тож якщо для когось вибори, час витрачати мільйони, то для неї - час заробити копійчину.
"Возродится украина, станет сильной, мощной, будут все трудится дома, а не где-то в Польше", - говорить Галина Михайлівна, "волонтер".
"Ні для кого не секрет, що агітатори у нас платні".
Не на камеру агітатори кажуть, оплата погодинна - від п'ятдесяти гривень. За місяць можна заробити середню столичну зарплату 12 тисяч. А штаб одного кандидата наймав десятки тисяч агітаторів і спостерігачів.
"Багато чого у нас. Враховуючи українські традиції, йде через бюджети і адміністративний ресурс", - говорить Тарас Загородній, політолог.
Також за чорною касою оплачували й головних режисерів передвиборчого дійства. Послуги - політтехнологів.
"Часто в нас називають політтехнологами так званих польовиків - тих, хто керують організаційною роботою, тобто таких людей, які навчають агітаторів, керують подіями. Їхнє коливання може бути приблизно 2 тисячі доларів на місяць,", - вважає Тарас Загородній, політолог.
А от гонорари політтехнологів високого рівня, які координують і регіональну, і медійну кампанію - стартують від 10 тисяч доларів.
"Виборча кампанія - це дуже дорого, вибори перетворюються в змагання грошей, а не програм, що є сумною історією", - говорить Ігор Фещенко, аналітик громадського руху "Чесно".
І. вочевидь, це далеко не кінець історії. Попереду другий тур, в якому гравці, підвищать ставки. А восени вибори в парламент.