Корупційний футбол: депутат Мамка розкрив схеми розкрадання грошей [ Редагувати ]
Депутат Григорій Мамка в інтерв'ю розповів про корупційні схемі в українському футболі.
Будь ласка, для тих, хто можливо раніше не слідкував за темою корупції в футболі, поясніть, що стало причиною створення комісії?
ТСК створена для розслідування корупції в футболі. Зокрема, щодо заволодіння бюджетними коштами при будівництві футбольних полів. Наша мета - встановити істину та доповісти суспільству.
Згадуючи про розслідування корупційних зловживань керівництва футболу, дуже часто говорять, в тому числі члени комісії, про бездіяльність правоохоронців. В чому вона полягає?
На зараз є вже 6 кримінальних проваджень стосовно корупційних злочинів, до яких імовірно причетні нинішні очільники УАФ. Деякі з них розслідуються вже понад півтора роки, однак, правоохоронці досі не можуть знайти та покарати винних. Досі не вручено жодної підозри.
Як ви вважаєте, які причини цієї бездіяльності?
Народний депутат Павелко був заступником голови пропрезидентської фракції в Верховній Раді минулого скликання. Як голова Бюджетного комітету мав вагомий вплив на управління бюджетними коштами. Крім того, за Павелка в керівництво УАФ увійшли нардепи і чиновники від БПП.
По суті все, що коється в УАФ - це яскравий приклад тих корупційних апетитів чиновників часі президентства Порошенка. За кожен напрям корупції відповідала наближена до вищого керівництва людина і це вже є загальновідомим фактом. Беремо наприклад оборону - відразу згадуємо Свинарчука, беремо футбол - тут Павелко.
Давайте ближче до суті корупційних зловживань. Одне з них це заволодіння бюджетними коштами, виділеними на будівництво футбольних полів зі штучним покриттям. Як з розслідуванням цих обставин та чи стали комісії відомі нові факти?
Три провадження стосуються фактів зловживань при реалізації бюджетної програми "Будівництво футбольних полів зі штучним покриттям в регіонах України", на яку в 2017-2018 роках було виділено близько 1,25 млрд. грн. з державного та місцевих бюджетів.
В рамках кримінального провадження від 07.06.2018 проведено комплексну судову експертизу, якою встановлено факт завдання службовими особами ТОВ "ФФУ Продакшн" матеріальних збитків державному бюджету та бюджету м. Києва в сумі 9,4 млн грн. внаслідок завищення вартості штучного покриття при будівництві 66 футбольних полів у м. Києві.
Загальна сума збитків державі від такого завищення за два роки бюджетної програми становить більше 400 млн. грн.
А що вдалося з’ясувати щодо скандально відомого заводу з виробництва штучного покриття, що належить Українській асоціації футболу?
Розслідуються також обставини закупівлі обладнання заводом УАФ через офшорну компанію-прокладку з Об’єднаних Арабських Еміратів. Замість того, щоб купляти обладнання напряму, керівництво УАФ чомусь вирішило робити це через посередника - підконтрольну їм офшорну фірму, у якої воно коштувало на 20% дорожче, через що на офшорній фірмі осіло більше 1 млн. доларів США.
В мережі Інтернет було оприлюднено матеріали електронного листування керівництва і співробітників ФФУ та її комерційних підприємств, яке вже неодноразово оприлюднювалось журналістами.
З цього листування видно, що керівництво ФФУ заздалегідь МОГЛО усвідомлювати економічну недоцільність створення заводу ТОВ "ФФУ Продакшн" з виробництва штучного покриття для футбольних полів та його неспроможність забезпечити виготовлення якісної продукції за конкурентоздатними цінами.
Тому що, наприклад, комерційні структури ФФУ мали можливість закуповувати німецьке штучне покриття за ціною 8,5 євро за кв.м., яка є значно нижчою за собівартість штучного покриття ТОВ "ФФУ Продакшн".
ТОВ "Спорт технологія", яке фактично контролюється УАФ через ТОВ "ФФУ Продакшн" у травні та жовтні 2017 року це і зробило - придбало у компанії Polytan штучне покриття в кількості понад 70 тис. кв.м. за ціною 8, 5 євро за м.кв. але при будівництві 66 полів в м. Києві списували його вже за ціною близько 450 грн. за кв.м., тобто практично в два рази дорожче.
Вибачте, але це ніщо інше, як заволодіння бюджетними коштами в особливо великих розмірах. Вже як мінімум 10 мільйонів шкоди бюджету лише по Києву експертиза підтвердила.
І завод був лише ширмою і приводом для розповідей про розвиток вітчизняного виробництва.
УАФ годувало всіх казками, що їх штучне покриття буде дешевшим за європейське, а, насправді, покриття структурами УАФ продавалося майже вдвічі дорожче за бюджетні кошти.
Розкажіть, будь-ласка, про кофе, чай та морепродукти, які закуповувала ФФУ за кошти, що надходили від УЕФА, у офшорів. Наскільки я розумію, ці факти комісія теж досліджує.
У 2015-2016 роках за розпорядженнями керівництва УАФ фінансовому агенту компанії "Ньюпорт Менеджмент Лтд", перераховано близько 11,5 млн. євро на користь офшорних компаній.
На ці кошти УАФ закупила, зараз Ви будете вражені, більше 30 тон елітних сортів чаю, більше 10 тон кави, більше 2 тон морепродуктів, тисячі ламп, транспортні послуги та інші товари і послуги, що не мають відверто ніякого відношення до діяльності футбольної федерації.
Ще що цікаво, за запитом ТСК, митниця надала відповідь, що товари не надходили на територію України. Фактично близько 11,5 млн. євро зникли у невідомому напрямку.
І це не єдина історія з виведенням коштів керівництвом УАФ, на минулому засіданні комісії повідомили правоохоронці про нове тільки но зареєстроване провадження за фактом закупівлі УАФ у підконтрольних ФОПів товарів та послуг за завищеними цінами ТА фіктивними угодами без фактичного отримання товарів та послуг на загальну суму більше 80 млн. грн.
В свою чергу, фізичні особи-підприємці, отримавши їх в безготівковій формі на банківські рахунки, знімали готівку та передавали її керівництву УАФ за певну незаконну винагороду.
Звичайно при таких сумах розкрадань виникає питання: в чиї ж кармани пішли ті кошти?
А усе дуже просто, вже півтори роки НАБУ розслідується кримінальне провадження за фактом декларування Павелком А.В. завідомо недостовірної інформації.
В листопаді 2018 року в мережі Інтернет було опубліковано лист НАБУ до НАЗК, в якому розписано встановлені розслідуванням факти приховування статків Павелка.
А там і квартира з вартістю оренди 17 тисяч доларів, люксові автівки, відпочинок президентського рівня та інше. Здається відповідь на Ваше питання очевидна.
Можна припустити, що один факт розкрадання може просто вчинити якийсь жадібний підлеглий, А керівник не був в курсі. А коли розкрадання в організації масові і на всьому, керівник звичайно про це знає і отримує від цього прибуток.
Невідомо тільки, чому НАБУ Павелко досі не вручили підозру.
Ще з цього приводу лунали заяви про фальсифікацію перевірок декларацій Павелка. Здається на вчорашньому засіданні комісія заслуховувала представників Національного агентства з питань запобігання корупції. Чи підтвердилися факти фальсифікації?
Підтвердилися повністю. Комісія отримала від НАЗК документи, які свідчать про виявлення порушень у деклараціях Павелка. А там і недостовірні відомості про доходи від продажу нерухомого майна на 2,2 млн. грн.. і приховування членів сім’ї та їх цінного майна і порушення обмеження щодо суміщення повноважень народного депутата України з іншою діяльністю.
29.12.2018 НАЗК були прийняті рішення за результатами перевірки декларацій Павелка А.В. за 2015-2017 роки, з яких були виключені всі дані про порушення Павелка.
Тобто фактично рішення були сфальсифіковані.
Громадські активісти оскаржили ці рішення до суду.
НАЗК після зміни керівництва визнало позов, чим фактично підтвердило фальсифікацію рішень.
11 грудня минулого року Окружний адміністративний суд м. Києва скасував рішення НАЗК по результатам перевірки декларацій Павелка. Тож буде нова перевірка, яка має показати реальну картину.
Тоді в 2019 році тимчасово виконуюча обов'язки голови НАЗК Наталія Новак публічно заявила, що колишнє керівництво НАЗК в особі Наталії Корчак і Олександра Мангула, сприяло народному депутату України Андрію Павелко в ухиленні від відповідальності.
Правоохоронні органи після зміни влади отримали нових очільників, і як я вже говорив, сьогодні перспектива всіх кримінальних проваджені залежить від Генерального прокурора Рябошапки.
А очищення українського футболу від корупції залежить від діючої влади вцілому. Комісія в цьому питанні зробить все від неї можливе.