"Крадуть 50%": як корупція залишає Україну без нормальних доріг [ Редагувати ]
Вічна біда та безмежні витрати. Українські дороги продовжують шокувати водіїв, незважаючи на всі ремонти, яких останніми роками - побільшало. Чому ями непереможні? Та чи справді - чиновники хочуть зробити нормальні дороги? Розбиралася Любов Кукла.
"Американські гірки". Щоправда, по-українськи.
"Ужасная, ужасная, очень ужасная дорога".
Про них навіть анекдоти складають. Утім, було б смішно, якби не так сумно.
"У нас в народе это место называют "танкодром".
Українські дороги це вже "національне надбання".
"Нет, дороги в Украине не хорошие".
Ями, дірки, "хвилі" і "кратери". А подекуди суцільне решето. І в мегаполісах, і в провінції.
Здавалося б, де-де, а в столиці ситуація з такими "американськими гірками" могла б бути ліпшою. Втім, це Київ. Один зі спальних районів. А це дорога, точніше те, що від неї зосталося.
Їзда тут більше нагадує ралі. Особливо після дощу. Адже щоб об'їхати штучне озеро посеред вулиці, водіям доводиться добряче маневрувати!
А це вже історичний центр міста. Здавалося б, хоч тут дороги мають бути нормальними. Втім.
"Центр міста, але ями. Ями залишились після того, як десь роки три назад змінювали труби", - говорить Галина Пастушенко, жителька Києва.
І зупинилися на півдорозі. Комунальники залишили мешканцям цих будинків пам'ятку про себе - величезні "кратери" у дворі.
"Яма тут досить велика. Сюди пішла навіть ціла вантажівка щебня. ну, в цих от камінчиків. вони трохи розвазюкалися по всьому двору".
"Машины с низкой подвеской здесь вообще нормально проехать не могут. Многие неоднократно ломали машины. В том числе и у меня были приблемы с колесами, подвесками и так далее", - говорить Ігор Гевци, житель Києва.
Та самовільно взятися за ремонт люди не можуть. Адже земля належить місту. Тож і латати ями має місцева влада.
"Зверталися, щоб нам цю яму таки залатали. Сказали, що місто знає про нашу проблему, ми в черзі, коли до нас дійде черга - нам не сказали", - говорить Галина Пастушенко, жителька Києва.
Отже де і які дороги ремонтувати в містах - вирішує міська влада. Кошти з державного бюджету, а це наші з вами гроші, отримані з податків, акцизів та зборів йдуть у Дорожній фонд. Далі починається децентралізація. 35 відсотків бюджетних мільярдів на місцеві дороги, 60 на траси державного та міжнародного значення, 5 на безпеку руху. Тож і відповідальність за "місячний пейзаж" на дорогах лежить на місцевій владі. Де вона сумлінніша - там і шляхи кращі.
Чернівецька область. Мальовничі краєвиди та чисте гірське повітря - Путильський район так і кличе туристів. От тільки вони тут рідкість. Бо доїхати сюди не можуть! Це невеличке гірське село Міжброди. Єдина дорога, що веде до цивілізації - ось уже кілька років аварійна.
Дорога прямо над проваллям. За огорожу тут лише дерев'яний хиткий парканчик.
"По такій дорозі їде автобус, то це я вам не можу сказати, бо я не водій, але як я у ньому їду, то мені страшно", - говорить Орися Андрюк, сільський голова Підзахаричів.
За законом, дати їй раду - мають селяни. А це мільйони гривень.
"Дорога належала до районного значення, але вже другий рік вона належить до комунального значення. Коштів в сільській раді на ремонт такої дороги нема", - говорить Орися Андрюк, сільський голова Підзахаричів.
Хоча насправді в кожній області на ремонт доріг Мають бути гроші. За законом, селам виділяє їх район.
"У местных советов благодаря децентрализации образуется огромные бюджеты на то, чтобы ремонтировать дороги. Каким образом эти бюджеты используются, это большой вопрос. Дело в том, что местные органы власти еще не умеют пользоваться ресурсом", - говорить Володимир Шульмейстер, колишній перший заступник міністра інфраструктури України.
Ось статистика за 2018. На обласні дороги дали 11 мільярдів гривень. Та от дивина - області гроші не беруть!
Більшість використали менш ніж 40 відсотків фінансів! Найактивніше освоювали бюджетні дорожні гроші Київ та область, Івано-Франківщина, Хмельниччина й Вінничина. А от Черкащина взагалі на дороги витратила - нуль! Дивну скромність чомусь проявили і всі південні області.
"Самые плохие дороги на юге страны", - стверджує Олександр Кава, радник голови Державного агентства автомобільних доріг України.
Це дорога на Південь. Улітку напрямок актуальний. Та водії воліють ним не користуватися. Бо поки європейці мчать за сотку на автобанах, українці встановлюють свої швидкісні рекорди - 5 км на годину! І їдуть 200 кілометрів від Кропивницького до Миколаєва годин вісім. І це якщо пощастить! Бо за негоди тут і на кілька діб застрягти можна.
"Уже все поодбивав! Дороги взагалі нема. Хоч би підсипали хоч трохи там, де більші ями. Нікому нічого не надо! А скоро жнива! Чим возить".
"Жалко машину! Зароблені кровні гроші! І їдеш, тому що треба їхати: там в мене теща живе, треба перевірити".
Траса національного значення Н-14 уже давно в аварійному стані. Ділянку між Миколаєвом та Кропивницьким водії називають ледь не найгіршою в Україні. А чиновники обіцяють - за два роки все зміниться. Капремонт траси керівник "Укравтодору"Славомир Новак анонсував ще в лютому. Та про такі перспективи люди тут чують уже не вперше. Торік на цей об'єкт виділяли 300 мільйонів гривень. Але роботи так і не розпочалися.
"Это коррупция, обычно в цивилизованых странах это 1-2 процента. Коррупция в Украине - это между 30 и 50 процентами. То есть можете себе представить уровень воровства. То есть можно сказать, что неэффективно используется половина дорожного фонда", - гшоворить володимир Шульмейстер, колишній перший заступник міністра інфраструктури України.
Гроші на ремонт, або просто не доходять, або за них роблять відвертий брак! Замість якісного дорогого покриття за документами дешева суміш. Ось в'їзд в славне місто Миколаїв. Дорога тут - розбита вщент!
"Только что проезжал мост и чуть не попал в аварию. Такие ямы, что машины резко обьезжают. А рядом был положен свежий асфальт, он взбучился, его выбили. Это мягко говоря очковтирательство, а не ремонт дорог", - говорить Олександр, водій.
Через розбиті шляхи у Миколаєві з початку року сталося майже 30 аварій. Та це й не дивно адже половина доріг у місті давно потребує ремонту.
"Наразі виділено лише 40 млн. грн. для Департаменту ЖКГ", - говорить Сергій Коренєв, директор департаменту ЖКГ Миколаївської міськради.
Загалом цьогоріч на ремонт усіх українських доріг у державному бюджеті заклали майже 40 мільярдів гривень.
"Нет, этого недостаточно. Нужно гораздо больше. Для того, чтобы отремонтировать все дороги страны в целом нужно порядка одного триллиона гривен", - говорить Олександр Кава, радник голови Державного агентства автомобільних доріг України.
Та навіть якби цей трильойн гривень і з'явився в бюджеті ще велике питання, чи стали б українські дороги рівнішими. Бо поки що наші місцеві можновладці доволі вправно просіюють у дорожні ями мільйони державних гривень.