Шляхи контрабанди [ Редагувати ]

Тремти, корупцiонер. Прем'єр-мiнiстр iз Сполучених Штатiв привiз 45 мiльйонiв доларiв на боротьбу iз корупцiєю. Журналiсти приколюються. Кажуть, у "головного", серед звинувачених, українського корупцiонера Павла Лазаренка американцi з рахункiв конфiскували 100 мiльйонiв доларiв - вiддають менше половини.
У тому, що Кабмiн використає цi 45 мiльйонiв, сумнiвiв немає. Питання лише у тому, як можна мiльйонами побороти тих, хто розкрадає мiльярди? Можна було би у кабiнет кожному чиновнику по веб-камерi встановити. Будуть брати на вулицi. Чи на кордонi. Ми починаємо цикл сюжетiв про безсоромне життя корупцiонерiв. Далi Лариса Задорожна та Андрiй Цаплiєнко про пiдвид корупцiонера - прикордонний.
Контрольно-слiдова смуга, подекуди колючий дріт - спадок вiд СРСР, черги i ось такi схили - це обличчя України, повернуте до Європи. 1200 кiлометрiв захiдного державного кордону. На переповнених складах - народна контрабанда. Вона житиме доти, доки iснуватиме рiзниця цiн мiж Україною та Євросоюзом. Туди несуть цигарки, горiлку, везуть бензин.
На польськiй територiї "несунiв" або перевiзникiв чекають з нетерпiнням - весь крам за кiлька метрiв вiд кордону скуповують гуртiвнi. А там українськi товари прокладають новий маршрут - до Великобританiї, Нiмеччини. Заробiток - неабиякий.
Назад "несуни" порожнiми не повертаються. Мета - пронести в Україну м'ясо. Але народнi "експортно-iмпортнi операції" на захiдному кордонi - це лише крапля у величезному контрабандному океанi.
Основний предмет контрабанди через Приднiстров'я - теж м'ясопродукти. Але тут це не забави любителiв-перекупникiв, а масштабний добре органiзований бiзнес. Його предмет - стегенця заокеанського походження, можливо саме тi, що лежать зараз у вашому холодильнику. Курячi нiжки з далекого зарубіжжя потрапляють в Одеський порт. За документами - їх транзитом везуть до Приднiстров'я. Тож податку з такого товару в український бюджет не беруть, претензiй нi у митникiв, нi у прикордонникiв до стегенець немає. Пiдозри викликає лише кiлькiсть товару, який щодня вiдвантажують в Приднiстров'я. Якщо порахувати, що на одного жителя невизнаної республіки припаде по 67 кiлограмiв нiжок на мiсяць. Чи справдi приднiстровцi такi ненаситнi, щоб з'їдати силу-силенну м'яса?
Вадим Великсар, комендант прикордонної комендатури "Одеса":
- Однозначно сказать про обсяги - це не є контрабандою. Головне, щоб документи були належним чином оформленi.
Рефрижератори з м'ясом цiлком законно проїжджають 100 кiлометрiв вiд порту до кордону, перетинають його i розвантажуються в Приднiстров'ї. Чому в Приднiстров'я? Бо там нижчi податки. Поповнивши казну сусiдiв, курятина лежить на складах. Чекаючи слушної митi, щоб пiд покровом ночi, водою i суходолом вирушити назад, на полицi українських магазинiв.
50 евро - пральна машина, 9 гривень - спортивний костюм. Це цiни не в магазинах, а в митних деклараціях. Менше напишеш - більше заробиш. Мито буде нижчим. Сучасною прикордонною мовою це називається сірою контрабандою.
На те, як доправити її, існують десятки схем. Наприклад, підприємець погоджується ввезти якусь частину краму за всіма правилами, аби митники могли відрапортувати про виконані плани. Але більшість вантажу приховують.
Петро Олійник, голова Львiвської облдержадміністрації:
- Коли ми проаналiзуємо кiлькiсть автомобiлiв, якi проїжджають через митний кордон, то ми можемо побачити, що багато вантажних автомобiлiв проїжджають порожнi або з маленьких вантажем по деклараціям.
Найзаплутанiшi схеми - з автомобiлями. Кiнцiвки корупцiйного спрута тягнуться iз Заходу за сотнi кiлометрiв.
Одна з реальних операцiй. З Польщi їде автомобiль. Водiй має довiренiсть на право керування i нiбито подорожує. Аби не було зайвих питань, наприклад, де власник машини, польському прикордоннику - презент. Вiд ста до п'ятисот доларiв. Українським, щоб не образили, теж по сотці. Прикордоннику й митнику. Погостювавши у Львовi, водiй вирушає назад, до гаражу в Берлiнi чи Варшавi. Але повертається машина тільки на паперi. За штамп про виїзд авто - 100 доларів. А тим часом реальний автомобіль вже у МРЕВ - стає на облiк, закордоннi номери змiнюються на вiтчизнянi. Подяка за оформлення без декларацiї - вже тисячi доларiв. А далі - вiдкритий шлях на авторинок.
Покупець такої машини i не пiдозрює, що вона за кордоном в розшуку. Там на цьому теж зароблять. Той, хто нелегально продав своє авто заповзятливим українцям, заявить про крадіжку й отримає страховку. Термін оборудки - лише тиждень. Сума навару - близько 10 тисяч доларів. Саме стiльки переправник "Тойоти-Лендкрузера" мав би сплатити мита, акцизу, ПДВ тощо, якби перевозив машину легально. Але це вiдверто кримiнальнi схеми. Є й такi, де не пiдкопаєшся. Потрiбнi лише добрi знайомства, серед депутатiв чи державних чиновникiв.
Цей престижний автомобiль ввезений в Україну як гуманiтарна допомога. Адресат - одне з управлiнь соцiального захисту, призначення - для потреб iнвалiдiв. Гуманiтарна допомога в Українi звiльняється вiд усiх митних платежiв.
Кучурганський лиман - один зi шляхiв доставки контрабанди на українську територiю. Звичайно, контрабандiсти у технiчному планi програють вiйну прикордонникам. Але спроб заробити ризикованi грошi не залишають.
Навiть зараз, коли Лиман майже повнiстю проглядається у вiдеокамери, є охочi перевезти сотню-другу кiлограмiв курятини на український берег. Або й суходолом - примiром, на позашляховику. Звiсно, якщо водiй знає брiд. А ще - можна просто перекинути вантаж через огорожу. З українського боку його приймають i довозять адресату дрiбними партiями.
Два роки тому контрабандистiв було значно бiльше. Але поменшало їх не тiльки через те, що кордон на замковi. Подорожчала курятина в Молдовi. Тож вирушили нiжки з буремного Приднiстров'я в бiк Кишинева.
Вартiсть курячих стегон у будь-якому супермаркетi Приднiстровя - вiсiм з половиною гривень. В еквiвалентi.
Ось i вiдповiдь - чому везуть звiдси, а не сюди. Головний замовник зарубiжних нiжок - монополiст мiсцевої економiки компанiя "Шериф". Тут "Шериф" контролює бензиновий бiзнес, торгiвлю, будiвництво. 95% закупiвель м'яса в ПМР здiйснюють структури "Шерифу". Але приднiстровський полiтолог Дмитро Соїн вважає, що контрабандний бiзнес всiляко заохочується не в Тирасполi, а у Києвi.
Дмитро Соїн, керiвник Вищої школи полiтичного лідерства:
- Даже если есть эти схемы... Как мясо в таких крупных количествах может возвращаться в Украину?
Перелiчувати оборудки можна довго. Факт залишається фактом - контрабанда без корупцiї неможлива. Бiльшiсть схем - за участю прикордонникiв i митникiв. У захiдних областях саме вони вважаються одними з найбагатших. Це вулиця, де будуються служителi кордону. Це стоянка з їхнiми автомобiлями. На якi грошi? Говорити про свої зарплати держслужбовцям чомусь незручно.
Степан Романків, в.о. начальника Яворiвської митницi:
- Я думаю, що це неетичне питання.
Але ми все ж таки дiзналися: в середньому iнспектор отримує 2 тисячi гривень. Його закордонний колега з Польщi, якщо перевести, - близько 3 тисяч. Зарплата невелика, але позаочі свiдомi митники кажуть: скiльки б не пiдвищували, все одно хабарi братимуть.
Олег Василів, в.о. начальника вiддiлу дiзнання Яворiвської митницi:
- По великому рахунку, спокуси багато - це кордон, самi розумiєте, перемiщуєся маса товарів. I тут мають бути особливi вимоги до працiвника митницi.
Спокуси багато i у колег-полякiв. Там також щороку - гучні затримання. Але у Польщi таких одразу звільняють та садять. У нас десятки випадкiв, коли прикордонні хабарники поновлювались на роботi. У Польщi податкова викликає митника i питає: за якi грошi купив авто? Там - це звичайна рiч, у нас - нонсенс.
Петро Олійник, голова Львiвської облдержадміністрації:
- Ранiше корупцiя була на мiльярди, зараз на мiльйони. Цi кошти не осiдають не тiльки в кишенях митникiв, там є цiла система. Я думаю, цi кошти виходять далеко за кордони Львівської областi. Вони осiдають у кишенях в Киевi.
Край прикордоннiй корупцiї мала покласти програма "Контрабанда-стоп". Минулого року мобiльнi групи, якi виїжджали на кордон, якийсь час наводили жах i на контрабандистiв, i на тих, хто дає їм зелене свiтло. Але то було недовго. Зараз тільки-но збереться група з рiзних київських вiдомств - на кордонi вже в курсі.
Михайло Глуговський, начальник управлiння СБУ:
- Витік інформації не масовий, але останнім часом характерний для усіх органів, що працюють на кордоні.
Долучилися й люди у мантіях. Митниця визнає товар контрабандою, а суд, куди звертається перевізник - нi. Навiть зобов'язує митницю вiдшкодувати контрабандисту моральнi збитки.
Те, що програма "Контрабанда-стоп" дала тимчасовий ефект i не постійно була ефективною, визнавала i сама її iнiцiаторка - тодiшнiй прем'єр Тимошенко. У нинiшнього уряду своя програма.
Траншеї на кордонi, виритi, щоб вантажiвки контрабандистiв не об'їжджали митницю, вже засипали. Сусiди ображалися, а порушники i так знайшли спосiб долати рiвчаки. Тепер перешкоди чинять на етапi розмитнення, аби не занижували вартiсть вантажу.
Микола Азаров, вiце-прем'єр-мiнiстр України:
- Занялись наведением порядка в области цен. О том, о чем много говорили - кроссовки по полтора доллара, холодильник по 25 долларов. Мы обязали нашу таможню проводить растаможивание в соответствии со среднеевропейскими ценами - закупочными. В три раза удалось поднять уровень цен на декларируемую технику.
Щоправда, в урядi визнають, що i цей спосiб - перешкода тимчасова. Як обiйти її - порушники придумують швидше, нiж з'являються методи боротьби з ними. За оцiнками СБУ близько половини iмпортних товарiв в Українi завезенi нелегально. I саме контрабанда сьогоднi визначає погоду на українському ринку. Якби не вона, ми б з вами купували набагато дорожчий одяг або взуття. Але це - сумнiвний плюс. Бо мінус - це надходження в бюджет, тобто пенсiї, зарплати, медицина та освiта. А ще удар по легальному бiзнесу i розбещенi митники, прикордонники та чиновники. З палацами та краденими машинами. Як приклад всiй країнi - живуть чесно тут тiльки дурнi та бiднi.