Чорнобиль вабить туристів зі всього світу [ Редагувати ]
Завтра для українців пам’ятна дата - 30 років від дня катастрофи на Чорнобильській АЕС. Вона забрала життя тисяч ліквідаторів. Близько 200 тисяч людей стали переселенцями. Про трагедію досі нагадує 30-кілометрова зона відчуження і станція, над якою зводять новий саркофаг.
Попри радіацію кількість охочих побувати у Чорнобилі щороку зростає. Люди хочуть побачити місце, де історія немовби зупинилася. Наша знімальна група теж там побувала.
"Високий сезон" у Чорнобильській зоні цьогоріч перевершує усі сподівання туроператорів. Щодня контрольно-пропускний пункт "Дитятки" перетинають сотні туристів. Таємнича Зона приваблює мандрівників з усього світу. Павло приїхав із Польщі. Він не зовсім звичайний турист. Хлопець досліджує феномен підвищеного інтересу людей до місць катастроф.
"Новий тренд в туризмі, де люди просто приїжджають в Чорнобиль. Це поняття темного туризму, туристи шукають місце з таємницею, з адреналін", - пояснює турист із Польщі Павел Крищяк.
Маршрути екскурсій ретельно погоджені з адміністрацією зони відчуження. Зупинки тільки там, де на це є дозвіл. Наприклад, ось тут, неподалік пам'ятника ліквідаторам, зупиняються практично всі.
Це - техніка, яка брала участь у ліквідації аварії на ЧАЕС. 5 роботів та 2 маніпулятори, які розбирали завали, поливалка на базі автомобіля ГАЗ, бронетранспортер та БРДМ дозиметристів. Це - всі машини, які можуть побачити гості. Про вертольоти, які скидали в реактор суміші для гасіння, самохідні установки та шляхопрокладчики, що працювали у найбільш забруднених частинах зони, екскурсоводи мусять розповідати "на пальцях". Показувати вже майже нічого.
Колись легендарні "Розсохи" - кладовище техніки, оминають. Такий вигляд це місце має нині. У понівечених шматках металу заледве можна впізнати фрагменти важких броньованих машин. Тисячі пожежних машин, танків, вантажівок, задіяних у ліквідації вже чотири роки як розрізали, як могли очистили від радіації та здали на вторпереробку. Що відчистити не вдалось, просто закопали до могильників. БРДМ ліквідатора Сергія Мирного колись теж стояв на "Розсохах". Якось, він його навіть провідував.
"Нас посилали на дозиметричний контроль сіл. Три чоловіки екіпажу - командир, водій, дозиметрист. І насправді четвертий член екіпажу - це машина, це реально наш був дім на колесах. І там я себе почував захищено", - згадує ліквідатор аварії на ЧАЕС, радіоеколог Сергій Мирний.
Саме цей чоловік виступив ініціатором інвентаризації усіх артефактів, що залишились у Зоні. За кілька місяців гіди, сталкери та екологи створили карту, де позначили понад 60 унікальних об’єктів. До списку потрапили переважно залишки техніки, але були й уцілілі екземпляри. Приміром кілька інженерних машин розгородження. Такими 30 років тому розчищали шляхи до реактора та рівняли з землею найбільш забруднені села. Але врятувати машини від мисливців за металом не вдалось.
"Ми подали список, ми відправили його в адміністрацію зони, ми прийшли в теж місце на Янові через два тижні, ми виявили що велика частина цих машин, вона вже просто розрізана, ось вони перевернуті були, розрізані аргоном і мабуть вивезені", - розповідає гід по Чорнобильській зоні відчуження Олег Шалашов.
Втім, найцікавіший об’єкт - місто Прип’ять - залишається доступним для відвідувачів. Щороку сюди приїздять до 20 тисяч туристів. Але мародери і тут зробили свою чорну справу. Вивезли увесь цінний метал, познімали віконні рами та кабелі. Де-не-де навіть порозбирали бетонні стіни, щоб вирізати арматуру. Через це всі будівлі, відкриті всім вітрам, перебувають в аварійному стані. І, за оцінками гідів, які водять сюди цікавих, років через десять місто-привид перетвориться на руїну.