Автоцивілка дорожчає: що зміниться з 1 січня 2025 [ Редагувати ]
Революційні зміни в галузі автострахування. Саме так експерти оцінюють нові правила щодо оформлення "автоцивілки", які набули чинності 1-го січня. Натомість змінилися не лише правові норми, а й розцінки. І придбання полісу може влетіти в копійку власникам машин. Отже, що спричинило подорожчання? І які саме зміни відбулися? Усе з'ясував Євген Бригар.
Автомобіль - невід’ємна частина життя Богдана. І за роки кермування, вибираючи поліс страхування, він уже точно визначив для себе головні критерії.
Богдан, водій:
По-перше, компанія, яку я обираю, я її знаю. Тобто це має бути компанія, про яку я чув, або про яку я знаю з реклами. Тобто те, що я впізнаю. А, по-друге, обирав між чимось середнім. Тобто, це не був преміумклас, але і не було щось дешеве. Тобто, я обирав середній варіант, який влаштує мене і за ціною, і за можливостями покривання різних страхових виплат.
Нещодавно Богдан потрапив у ДТП. Незначну і не з його вини. Учасники дорожньо-транспортної пригоди оформили Європротокол, тобто онлайн і без участі поліції. За кілька тижнів гроші на ремонт надійшли на рахунок постраждалої сторони.
Богдан, водій:
У моєму випадку сталося так, що всі виплати на ремонт взяла страхова винуватця ДТП. Загалом, виплатили всю суму і доволі швидко. Тому що є історії, що люди чекали і два місяці виплати. Мені виплатили за пів місяця все. І всього цього абсолютно вистачило, щоб повністю відремонтувати автівку, згідно з тими розтратами, які були зроблені оцінювачами ДТП.
На рихтування свого легковика Богдан отримав близько 40 тисяч гривень. Однак максимальна сума, яку могли одержати водії за пошкодження транспортного засобу, за старою версією закону - 160 тисяч гривень. Окрім цього, сума страхової виплати залежала від зносу автомобіля: чим старший, тим менше грошей на ремонт. Якщо ж в аварії були постраждалі чи загиблі – страхова винуватця могла виплатити не більше як 320 тисяч гривень на людину. Нова версія закону підвищує ці ліміти та вносить низку змін.
Відтепер водій пошкодженої автівки може отримати максимальну компенсацію від страхової компанії у розмірі 250 тисяч гривень. До того ж скасують коефіцієнт амортизації автомобіля. Тож, водії і 20-річних транспортних засобів, і новеньких автівок тепер на рівних умовах щодо страхового покриття. Також змінюється максимальна сума виплат по Європротоколу: замість 80 тисяч гривень - 250. А от виплати за шкоду життю та здоров’ю при ДТП підвищуються на майже 200 тисяч гривень і відтепер складають пів мільйона.
І якщо раніше потерпіла в ДТП сторона мусила звертатися по виплати тільки до страхової компанії винуватця, віднині є ще один спосіб отримати компенсацію.
Віктор Берлін, президент Ліги страхових організацій України:
Зараз людина може звертатися до своєї страхової компанії, в якій у неї зареєстрована цивілка. Та компанія буде їй виплачувати кошти, а потім у порядку регресу забирати їх у компанії, де був винуватець. Модель прямого врегулювання на ринку працювала раніше, деякі компанії мали між собою бажання її налагодити, але там була частка компаній - частка працювала, частка не працювала. Зараз це обов’язкова норма.
Новацій, корисних для водіїв, чимало. Утім, є тут і значне підвищення цін на автоцивілку. Сума, яку доведеться платити власникам авто, зросте щонайменше вдвічі.
Покажу на власному прикладі. Зараз ви бачите поліс, який я придбав для свого автомобіля пів року тому, у червні. Тоді він коштував 1 858 грн. Скажу чесно, вибирав серед найдешевших варіантів. А середня вартість на ринку на той момент складала близько двох тисяч трьохсот гривень. Утім, скільки мені доведеться викласти з власної кишені вже за наступну "автоцивілку"? Заходимо на один із сайтів-калькуляторів автострахування і очі лізуть на лоба. Щонайменше 5 100 грн коштуватиме новий поліс для мого авто. Є і пропозиції за майже 6 з половиною тисяч гривень.
Але чому така велика різниця у вартості? Передовсім, останні зміни до Закону України "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" парламент вніс ще у 2005-му. І до липня минулого року ліміти страхових виплат не переглядали.
Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів:
Нинішні розцінки на страховку були сформовані при курсі долара ще в 6 гривень. І, наприклад, 120 тисяч гривень відшкодування - це було 20 тисяч доларів і цього абсолютно вистачало, щоб відремонтувати автівку, яка була пошкоджена. При курсі долара 43, звісно, цього не буде вистачати.
Реформа Закону про автострахування - це і частина євроінтеграційної політики. Нині правила страхування максимально наближені до тих, що вже існують у ЄС.
І одне з них - вільне ціноутворення. Тобто, страхові компанії можуть встановлювати тарифи на автоцивілку на власний розсуд. Також при розрахунку вартості полісу, страховики матимуть право брати до відома попередню історію ДТП з вини водія. Тож, ціна для власників ідентичних за віком, реєстрацією та об’ємом двигуна автомобілів може суттєво різнитися. Так це працює в Європейському Союзі.
Денис Ястреб, Генеральний директор Національної асоціації страховиків України:
Я думаю, що на початку року ми отримаємо хвилю найбільшого здорожчання. І вже до середини весни ціни почнуть падати. До літа ми, напевно, вирівняємося і зрозуміємо, яким чином у нас буде розвиватися автоцивілка, яким чином у нас будуть формуватися ціни.
Утім, якими б не були ціни на автоцивілку, водіям доведеться з ними миритися. У цьому переконаний Богдан, який щойно відремонтував свій автомобіль за гроші страхової компанії.
Богдан, водій:
Ти не можеш виїжджати на дорогу, якщо у тебе немає цивілки, бо це фактично, як називають люди, і є страховка твоя. Тобто ти виїжджаєш і розумієш, що якщо навіть щось трапиться, то все буде нормально, все вдасться полагодити іншій стороні, раптом що... Або тобі полагодять. Звісно, кепсько, що дорожчає, але що поробиш? Це як з бензином. Бензин завжди росте в ціні. Всі ходять і кажуть: Боже, да, бензин дорожчає. Але потім кажуть, але шо ми будемо робить? Ми далі будемо їздить. Це така сама історія.
Нова версія Закону передбачає підвищення лімітів і у майбутньому. Зокрема, страхові суми за полісами автоцивілки повторно можуть збільшити з 2026 року, але тільки після закінчення воєнного стану. Фінальний етап підвищень чекатиме на українських водіїв вже за 5 років з моменту вступу України до ЄС.