Маршрутки-вбивці. Півтора десятка дітей постраждали у аварії [ Редагувати ]
Півтора десятка дітей постраждали під час аварії маршрутки під Києвом. Школярі їхали додому з занять. Тепер вони у лікарні - з переломами ніг та пошкодженнями голів - дітей травмували сидіння, які ударом вирвало з кріплень. "Чергова камера" з'ясувала, що салони у більшості маршруток, якими ми їздимо щодня, небезпечні.
В "Богдан" врізався КАМАЗ. Аварія сталася за 30 кілометрів від Києва. Розкидані дитячі речі. Кров. 15-ро людей отримали важкі травми, одна жінка померла. Дітей одразу доправили до лікарні.
Василь Кравченко, головний лікар Центральної обласної лікарні міста Боярки: "В основному всі переломи, політравми".
Заввідділення травматології районної лікарні Роман Лемещук показує палату, де лежать діти, травмовані в ДТП: "Вона буде абсолютно здоровою дитинкою, правда Люда? Тільки треба трошки потерпіти".
Ще місяць Люда пробуде у лікарні. У жовтий "Богдан" дівчинка більше не сяде.
Людмила, постраждала: "Я боюся".
Ще один свідок аварії - Влад - у лікарні з мамою. Хлопчик не може рухатися. З мамою говорить по мобільному.
Світлана, мама Влада: "Найголовніше, як в тебе буде гарний настрій, в мене буде все добре".
Світлана з сином сиділи на задніх сидіннях. Розповідає - "Богдан" тільки від'їхав від зупинки. Потім сильний удар. Коли приїхала швидка, жінка лежала на першій сходинці. Навколо неї - поламані сидіння і непритомні діти.
Віктор Клименко, начальник ДАЇ Києво-Святошинського району: "Ось пройшло зіткнення ось цими частинами. Сюди прийшлася вся сила удару автомобіля КАМАЗ".
Віктор Клименко, начальник ДАІ Києво-Святошинського району, показує нам автобус після аварії. Видно, що частина сидінь вирвані.
У технічних стандартах ООН, які прийняла і Україна, записано - кріплення сидінь автобусів мають витримувати удар силою 4000 ньютонів. Тобто удар тіла людини вагою 70 кілограмів на швидкості 60 кілометрів на годину.
Щоб перевірити, чи відповідають маршрутки, якими їздимо щодня, стандартам безпеки ми вирушаємо у рейд. Працівники ДАІ першою зупиняють "Газель". Піднятися в неї важко. Немає поручнів.
Наступна модель - Івеко - перероблена з вантажного мікроавтобуса у пасажирський. Одразу видно - ліве переднє колесо не зафіксоване.
Аварійний вихід заблокований. На прохання держінспектора мінтрансу водій відчиняє двері. Всередині - легкозаймисті речовини.
Наступна Газель. Тут до аварійного виходу можна дістатися з салону. Але вийти неможливо - двері заблоковані.
Костянтин Маруженко, головний спеціаліст відділу безпеки автоперевезень міністерства транспорту: "Для того, щоб вийти пасажиру, треба вийти й вийняти, якщо в нього вистачить сили та змоги".
Аптечку водій збирає на ходу.
Далі зупиняємо "Богдан". Інспектор звертає нашу увагу на аварійний вихід.
Костянтин Маруженко: "Відсутнє кільце, відкрити зможе тільки слюсар за допомогою плоскогубців".
Наступна маршрутка - автобус "Еталон". Праве заднє колесо - трохи спущене.
Костянтин Маруженко: "За наявності такої резини повністю заборонена експлуатація. А механік і відповідальний не звернули увагу і випустили на дороги України..."
За один день перевірили 456 маршруток. Шостій частині з них - заборонили возити людей.
Київська влада не надто переймається тим, що на маршрутах небезпечний транспорт.
Сергій Мушта, начальник Комунальної служби перевезень Київської міської держадміністрації: "Аварийность относительна, то есть по сравнению всех дорожно-транспортных пришествий, которые происходят в Киеве, порядка процента одного занимают маршрутки".
Аби дізнатися, чи враховують момент безпеки під час виробництва маршруток, вирушаємо на завод. Корпорація "Еталон" погодилася показати нам як збираються їхні автобуси. Чернігівський автозавод щомісяця виготовляє близько 140 одиниць. Якість продукції перевіряють за кордоном.
Валерій Купцов, голова правління ЗАТ "Чернігівський автозавод": "Автобус наш прошел весь комплекс испытаний на полигоне в Ганновере. Мы его гоняли туда и испытатели, не россияне не украинцы, испытатели сказали: "гуд".
Валерій Купцов, голова заводу, показує як збирають мікроавтобус, що у народі називають "Дельфін". Виробники стверджують - машина маневрова і легка в обслуговуванні.
Валерій Купцов, голова правління ЗАТ "Чернігівський автозавод": "Даже не супер-профессионал, не дай Бог что случилось, малейшая поломка, он может пойти в магазин и через час отремонтировать, заменить эту деталь сам, не надо в специализированную техстанцию. Заменил, поехал снова на маршрут".
Але будь-яке механічне втручання мають фіксувати у паспорті транспорту - стверджує Євген Зелінський. Маленький гвинтик може коштувати життя. Сам експерт уникає маршруток. Їхню небезпеку бачить відразу.
Євген Зелінський, завідувач державної лабораторії випробування автомобільної техніки: "В першу чергу, коли ви заходите, у вас повинен бути поручень з правої і з лівої сторони. Ви маєте взятися за поручень. Висота сходинки, безумовно, повинна бути такою, щоб вам не довелося підстрибувати".
Євген Зелінський показує нам фрагмент тесту маршрутки. Автобус перекидають з метрової висоти. Якщо дах зігнеться під час випробувань тестах, то за удару в лоб ззаду він складеться гармошкою. Ця маршрутка тест пройшла. А ось так тестують сидіння.
Євген Зелінський: "Ми бачимо косинець, на який діють зусилля, перевіряються кріплення сидінь і кріплення до підлоги".
Те, що в "Богдані" під час аварії повідривалися сидіння, є порушенням стандарту, каже Євген Зелінський. Але це теж можна пояснити.
Євген Зелінський: "Богдани почали випускати в 1999 році, і ці вимоги кріплення сидінь тоді не були обов'язковими".
Ми зв'язалися із корпорацією і попросили надати сертифікат якості автобуса А 091 - саме ця модель і потрапила в ДПТ. Документ нам відправили поштою. На момент виходу програми лист до редакції не дійшов.
Медик Наталія Серединська опинилася біля понівеченого автобуса випадково. Вона разом з мамою та донькою витягувала дітей з маршрутки і надавала першу медичну допомогу.
Наталя Серединська, доктор медичних наук: "Страшно было, что мы увидели человеческую беду. И нужно было помочь".
Департамент ДАЇ нагородив жінок. За відвагу і небайдужість.