Екстремальна втеча: які схеми придумують ухилянти на кордонах [ Редагувати ]
Змагання з екстремальної втечі ледь не щодня влаштовують охочі чкурнути від війни за кордон. За минулий рік лише тих, хто перетнув українсько-румунський кордон, збільшилося втричі. Це дані прикордонної поліції Румунії. Люди йдуть групами, платять гідам шалені гроші. І ризикують життям. Хтось пливе крижаними гірськими річками, хтось підкорює засніжені гори.
Їм дуже щастить, якщо вони потрапляють у поле зору прикордонників, каже моя колега Ольга Лучек. Вона вирушила на патрулювання разом з екіпажем патрульного гелікоптера. Отже, держрубіж із Румунією. Схеми втікачів. Та фіксація злочинів. Усе це в матеріалі з Чернівецької області.
Ці двоє для незаконного перетину кордону обрали ніч. Вони цілеспрямовано рухаються в бік Румунії. Проте залишитися непоміченими їм не вдасться. Патрульні авіатори виявляють порушників з гелікоптера. Втікачі розуміють, що їх викрили, і намагаються сховатися. Але марно.
Сьогодні ми працюємо з тими самими пілотами, котрі завадили незаконній втечі.
Олександр Канашевич, командир повітряного судна:
Ми виконуємо польоти на моніторинг та охорону державного кордону і при появі якихось ознак порушення або при доповіді з "вепеесів" ми реагуємо і робимо все для того, щоб уникнути подальшого згіршення ситуації саме на кордоні.
А це той самий патрульний H-125. Для прикордонників вертоліт - більше, ніж просто транспорт. Є навіть певний ритуал щоразу перед вильотом.
Олександр Канашевич, командир повітряного судна:
Просто вітаюсь, прошу, щоб все було добре, шо я в нього вірю, і щоб він мене не підвів, тому що це дуже важливо.
Маневрений, потужний - він здатен сідати та злітати за найскладніших умов. Карпати для нього - не страшніші за обладнану злітну смугу.
Олександр Канашевич, командир повітряного судна:
Цей вертоліт сідав на Еверест. Тобто 8.848 висота Евересту, як ви знаєте, і це він встановив такий рекорд.
Ольга Лучек, кореспондентка:
Саме цим патрульним гвинтокрилом прикордонники піднімаються в небо, щоб моніторити державні рубежі. Працюють і вдень, і в темну пору. За допомогою тепловізійної камери з борту вони здатні зафіксувати будь-який рух на землі. Я ж на борту вертольота вперше. А тому для мене це буде подорож подвійної зосередженості. Хай там як, екіпаж уже готовий до зльоту і ми вирушаємо на патрулювання.
Ми плавно здіймаємось у небо. Кілька сотень метрів над землею і прикордонну територію видно, мов на долоні.
Олександр Канашевич, командир повітряного судна:
Коли ми літаємо по гірській ділянці кордону, то підіймаємось 7, 7,5 тисяч футів, дуже прохолодно там, вже вмикаємо пічку, бо замерзаємо.
Усі інтерв’ю з екіпажем ми були змушені записати на землі, бо під час польоту просто не почули б одне одного.
Ігор Заруднєв, помічник начальника Чернівецького прикордонного загону:
В охороні державного кордону прикордонникам допомагає авіація як безпілотна, що для багатьох не секрет, так і пілотована. Маємо на своєму озброєнні чудові патрульні вертольоти, які на нашій ділянці використовуються практично щодобово і вдень, і вночі, залежить від завдань, ну і багато залежить від погоди звичайно.
Патрульні пілоти кажуть: порушників державного кордону навіть на четвертому році війни досі багато. Чоловіки, намагаючись врятуватися від участі в бойових діях, насправді наражаються на шалений ризик. Ще й платять за це своїм помічникам - організатори цих турів вимагають за такі послуги десятки тисячі доларів. Але жодних гарантій не надають.
Андрій Демченко, речник Державної прикордонної служби України:
І досить часто це можуть бути навіть якісь шахрайські схеми, які підшуковують клієнтів, обіцяють їм допомогу, беруть там якусь передплату, а надалі можуть зникати, або ж фактично не допомагають людям тим, які намагаються незаконно перетнути кордон, яким вони обіцяють сприяння, але близько 800 таких злочинних груп загалом було викрито нашими оперативними співробітниками разом у співпраці з іншими правоохоронними органами від початку введення воєнного стану.
Ось цих трьох розшукували майже дев’ять годин. Вони знесилилися та змерзли, у них почалася паніка. Річ у тому, що на високогір’ї Карпат сніговий покрив нерідко перевищує пів метра. А отже, нерідко така подорож стає останньою для порушників.
Андрій Демченко, речник Державної прикордонної служби України:
Ну, напевно, вже більше 50 тіл людей ми виявили під час їхніх спроб незаконного перетину кордону. І більшість із цих випадків, більшість із тіл були виявлені саме по річкових ділянках. Хоча водночас були випадки і виявлення тіл у важкодоступних гірських місцевостях.
Ми зараз пролітаємо дуже близько до кордону з Румунією - саме тут відчайдухи зазвичай виявляють максимальну активність.
А ще максимальний рівень хитрощів.
Богдан Омельченко, старший льотчик-штурман:
Дві особи лежали в кущах високих і вони прикривалися таким пледом, але наше обладнання інфрачервоне і воно має змогу зафіксувати людину в будь-якому місці, в лісі, на полі, де б вони не ховалися - ми завжди їх знайдемо.
Тепловізійну камеру застосовують удень, інфрачервону - вночі. З їх допомогою можна виявити серед лісу як людей, так і авто. Коли є точні координати порушників, бортові оператори зв’язуються з підрозділом на землі та передають інформацію для затримання.
Ігор Заруднєв, помічник начальника Чернівецького прикордонного загону:
Ці камери працюють на досить великій відстані, тобто є такі випадки, коли порушника вже зафіксовано і вже його бачать, і можуть навіть там сфотографувати або записати відео, а порушник не те що не бачить вертольота, він його навіть не чує, бо він далеко.
Наше патрулювання добігає кінця. Кордон на цій ділянці нині чистий. Значно більше шансів натрапити на втікачів вже затемна, кажуть прикордонники. Але патрульні на варті цілодобово. Охочих перетнути кордон десь у горах попереджають про серйозні штрафи. А ще про небезпеку, яка тут, серед скель, чекає на кожному кроці.