Безпека на дорогах: Жодних гарантій [ Редагувати ]
Чи був хоч у когось із них шанс вижити, якби мікроавтобус відповідав усім вимогам безпеки? Йдеться про десятьох пасажирів і водія, які загинули внаслідок лобового зіткнення мікроавтобуса з вантажівкою на Житомирщині 23-го травня. Хто винний в аварії? Відповідь на це питання вже нічого не змінить. Українці, які щодня змушені користуватися ненадійним міжміським транспортом, чекають від влади інших відповідей.
Одразу після катастрофи у Міністерстві транспорту заявили, що автобус, у якому загинули люди, був переобладнаний із вантажного на пасажирський, а це небезпечно. Але ж не заборонено! Тому в Мінтрансі навіть не готові назвати точну кількість переобладнаних машин, які курсують дорогами України - до речі, із дозволами цього ж міністерства. Цей лист - єдина відповідь Міністерства транспорту на прохання "Подробиць тижня" дати інтерв'ю і прокоментувати, чим небезпечні переобладнані мікроавтобуси і скільки часу в них іще їздитимуть українські пасажири. Не сподіваючись на допомогу міністерства, відповіді самотужки шукала Надія Павлик-Вачкова.
Міжміські перевезення - добрий бізнес. Щоправда, аби отримати дозвіл на окремий маршрут, необхідно пройти чимало перевірок і назбирати чимало довідок. Аби цього не робити, власник мікроавтобуса може спробувати домовитися із підприємцем, у якого вже є виділений маршрут. Наша перша спроба поставити умовний мікроавтобус на вже існуючий маршрут не вдалася - не тому, що він був у поганому стані чи не мав потрібних документів. На популярних маршрутах - зі столиці до інших областей - охочих возити значно більше, ніж охочих їздити.
З офіційного коментаря Міністерства транспорту та зв’язку України щодо стану транспортних засобів на міжміських перевезеннях: "На даний час, кількість транспортних засобів, які переобладнані з вантажних автомобілів є значною. У Рівненській, Миколаївській областях частка таких автобусів перевищує 80%".
У цього водія несправний важіль стоянкового гальма. У цій маршрутці замість зазначених у документах трьох сидячих місць додалися стоячі. А аварійний вихід заблокований.
А от цей водій - ні, в нього не бездоганне авто, просто він ретельно підготувався до зустрічі з інспекторами. На місці додаткового нелегального сидіння тепер тільки кріплення.
- Вже номера у мене разів п’ять знімали, то чого я її буду возить. Я її викинув к чорту. Оце ж болт треба витягнуть.
Зйомка прихованою камерою:
- Кожен їздить, то сидіння зняв, то поставив... Зараз операція "Автобус" - жарять всі на кожному КП.
Так уже другий тиждень поспіль у столиці триває рейд на міжміських перевізників. Його кодова назва операція "Автобус".
Найпоширеніші порушення - нелегальні переробки уже переобладнаних машин і недбалість до їх технічного стану.
Випробувань кузова на міцність Україна не вимагає навіть від заводів-виробників, а не те що від переобладнаних авто. Українські автобуси проходять їх лише через те, що цього вимагає Росія, яка теж купує ці автобуси. А лобове зіткнення чи так званий фронтальний краш-тест ні в Україні, ні в Росії не практикують.
Ремені безпеки в українських туристичних автобусах - нововведення, і з'явилися вони лише тому, що цього року їх також почали вимагати в Росії.
Міцний кузов і правильно облаштовані сидіння - це те, що може врятувати пасажира, коли автобус уже потрапив в аварію. І саме їх бракує переобладнаним маршруткам. Сидіння у них часто прикріплені прямо до підлоги, а не до спеціального каркаса, як у пасажирських. Тож під час зіткнення, вони, ймовірно, відірвуться разом із кріпленням. Перевірити ж інші їхні параметри можна лише на спеціальному обладнанні, яке зазвичай є тільки на заводах.
Володимир Недашковський, заступник голови правління з технічних питань автобусного заводу:
- Якщо сидіння при аварії складеться, воно вб’є пасажира, який сидить на цьому сидінні. Якщо взагалі не складеться, настільки залізобетонне сидіння, пасажир просто розіб’ється об це сидіння. Тобто воно повинно здеформуватися, але на певну величину.
З офіційного коментаря Міністерства транспорту та зв’язку України щодо стану транспортних засобів на міжміських перевезеннях: "Їх миттєве виведення з ринку неможливе. З 1-го січня 2012-го року вступає у дію заборона на надання послуг з перевезень пасажирів такими автобусами".
Нам так і не вдалося поставити своє авто на чужий маршрут. І зовсім не через те, що це порушення законодавства.
Зйомка прихованою камерою:
- У нас тут уже 80 машин, і тут уже нікуди не влізеш. Тому що і тим роботи вже немає. Тут же ж можна по заказу працювати. В Києві. На моря, свадьби, десь на відпочинок можна возити цілі делегації.
Єдине, про що забули сказати водії - уже понад рік малі автобуси не мають права працювати на маршрутах, довших, ніж 150 кілометрів. А це означає, що і десятимісна рівненська маршрутка, яка розбилася під Житомиром, не мала права так здалеку возити пасажирів. Утім за останніх півтора року її власника не змогли навіть оштрафувати за самовільно влаштований маршрут.