Нова Українська школа: яка країна стала взірцем для реформи? [ Редагувати ]
В України тепер молода головна вчителька. Міністрові освіти - Ганні Новосад - лише 29 років. Вона обіцяє продовжувати і навіть прискорювати реформи, започатковані попередницею - Лілією Гриневич. Тож як саме буде змінюватися нова українська школа? І що вже вдалося змінити? Початок навчального року - гарний привід поговорити про шкільні справи.
В яких умовах зараз навчаються наші діти? І, власне, Як навчаються діти в країні, яка є освітнім взірцем для українських реформ? У Фінляндії. Аби з'ясувати це наша кореспондентка Наталія Шумакова влаштувала іспит школі в Гельсінкі і школі в Києві. Що з цього вийшло - дивіться далі.
Два світи - два дитинства. Школа - фінська:
"Освіта - частина нашої історії та культури".
Та школа українська:
"Це діти зовсім іншого покоління".
Еллі, Магнус і Ельза - вперше йдуть до школи. Зворушливий момент - один із найголовніших днів у житті кожного фіна. Цим дітям по сім. І відсьогодні вони навчатимуться в школі, де немає "поганих" і гарних учнів; а дітей готують не до іспитів, а до реального життя.
Київ. У перший клас йде шестирічна Оленка. Їй пощастило: маленька киянка навчатиметься за програмою Нової української школи. Отже, наступний рік мине без оцінок і виправлень червоним у зошитах.
Діти повторюють фрази за роботом. Так вчать англійську. Це - звичайна школа в Гельсінкі. Нас зустрічає пані Паоліна. У молодших класах вона вчителює вже 20 років.
"У нашій школі білінгвістична програма. Фінська та англійська. До прикладу, математику клас вивчає англійською. Але це наш, фінський підручник, базується на державному стандарті", - говорить Паоліна, завуч школи Kulosaaren ala-asteen koulu.
Порядки у школі такі, як по всій Фінляндії. Всім учням безплатно роздають не тільки книжки, а й зошити та канцелярію. Першачкам дарують портфелі і спортивну форму. А старшокласникам - навіть комп'ютери і планшети.
"У класі смартдошка, камери. Для дітей є "айпеди". Але всі ґаджети зберігаються у школі під контролем вчителя. Ми дозволяємо послуговуватися смартфонами - коли діти шукають інформацію", - говорить Паоліна, завуч школи Kulosaaren ala-asteen koulu.
Найкраща школа та, що біля дому, переконані фіни. Тому тут немає приватних чи "елітних" закладів, кажуть у тутешній агенції з питань якості освіти.
"Приблизно 30 років тому фіни вирішили - школа має бути однією для всіх. Це гарантувало кожному право на здобуття якісної освіти", - говорить Аннелі Раутіайнен, керівник департаменту інновацій та розвитку Finnish National Agency for Education.
Шкільної форми також немає. Діти ростуть вільними, а свобода і творчість головний принцип освіти. У перших класах не більше трьох уроків на день. Багато із них - на свіжому повітрі.
"У Фінляндії - один із найкоротших шкільних днів. Але уроки дуже інтенсивні. Освіта - це не тільки знання", - говорить Аннелі Раутіайнен.
Конкуренції між учнями чи класами немає. Проте фінські школярі посідають перші місця у світових рейтингах якості освіти. Професія вчителя тут дуже престижна. Конкурс в університетах - більш як 10 людей на місце.
"Учитель вирішує все. Наприклад, говорить - цього року будемо вчитися без книжок взагалі. Свобода - це головне в роботі педагога", - говорить Паоліна Холтарі, завуч школи Kulosaaren ala-asteen koulu.
А ще фінські школярі навіть не здогадуються, як це, годинами робити домашнє завдання. На підготовку до уроків діти витрачають пів години на день. Переважно це усні завдання або проекти. Вчителі з гордістю їх показують - тут і машини-роботи, і простенькі саморобки.
Такий проект школи майбутнього зробив Владик зі своїми друзями. Цей уже урок в українській школі. Він нагадує цікаву гру.
Яскраві парти розставлені так, що діти сидять обличчями одне до одного. Школяр бачить очі - а не потилиці однокласників.
"Намагаємося зробити все, щоб дитині було комфортно в цьому середовищі", - говорить Віталія Галів, вчителька.
Українських учнів теж хочуть не просто навчати. Їх намагаються зацікавити. У понеділок учитель обирає одну тему, яку діти вивчають тиждень. Сьогодні школярі роблять спільний проект "Дерево добрих справ!"
Цю ж тему інтегрують в усі предмети і в українську мову, і в математику, і в малювання. Без червоної пасти і оцінок вчаться діти вже другий рік. Замість табеля - свідоцтво досягнень.
"Ми оцінюємо формування - використовуємо педагогіку зростання, коли оцінка не є каральною. Ми говоримо дитині, акцентуємо її увагу на досягненнях, це і мотивує", - говорить Олена Роман, директор школи №175 міста Києва.
Школярі не повинні боятися помилок, кажуть вчителі. А от деяких батьків лякає відсутність оцінок - розповідає Сергій Горбачов - освітній омбудсмен.
"Для мене основним результатом запуску НУШ - я цікавився і, постійно запитую - чи не набридає дітям у школі. Чи хочуть вони туди йти? Але на загал я бачу, що дітям стає в школі цікавіше. Вони розуміють, що приходять до школи спілкуватися, знаходити спільну мову. Вони починають набувати те, що критично не вистачає українському суспільству взагалі", - говорить Сергій Горбачов, освітній омбудсмен.
Освітню реформу в Україні запроваджують уже другий рік. І нова очільниця міністерства обіцяє реформу продовжувати. До речі, за приклад взяли саме фінську модель.
"Фінляндія, звичайно, славиться тим, що вони зуміли створити систему - принаймні, для Європи - найякіснішої середньої освіти. Тому Фінляндія - така Мекка освітня, куди їздили делегації українські. Але ми працювали, звичайно, над своєю школою. Бо школа має національну ідентичність", - говорить Лілія Гриневич, колишній міністр освіти та науки.
Уряд Фінляндії надав 6 мільйонів євро на допомогу Україні саме на освіту. Значна частина цих коштів йде на підготовку вчителів.
"Ми впроваджуємо цей проект з допомоги Україні, що фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії та Європарламентом. Ми координуємо логістику і, звичайно, якість впровадження реформи. У Києві працює ціла команда експертів: фінські педагоги, тренери та українські вчителі", - говорить Антті Карттунен.
І перші результати вже є - у новій українській школі навчаються більш як мільйон школярів. А шестирічна Оленка, тепер уже учениця 1-Б, виходить із класу після першого шкільного дня.
"Понравилось, особенно 4 урока".